CEN/TS 17642 - Inteligentní dopravní systémy - eSafety – Rozhraní eCall pro přístup center tísňového volání k databázím nákladu a nebezpečného zboží
Aplikační oblast: eSafety (eCall)
Rok vydání normy a počet stran: Vydána 2021, 25 stran
Rok zpracování extraktu: 2021
Skupina témat: Inteligentní dopravní systémy - eSafety
Téma normy: Rozhraní eCall pro přístup center tísňového volání k databázím nákladu a nebezpečného zboží
Charakteristika tématu: Popis možných způsobů získání informací o nákladu vozidla v případě nehody pro potřeby centra tísňového volání.
Popis cíle dokumentu a širšího kontextu ve vztahu ke zprávě MSD.
Popis možných principů získání dat ze systémů dopravců. Popis současného stavu zavádění eFTI.
Úvod
Tento dokument doplňuje standard CEN/TS 16405 - Doplňující specifikace datového konceptu pro těžká nákladní vozidla.
Nouzové volání z vozidla (eCall) se vlivem evropského nařízení stalo regulovaným požadavkem pro nové modely vozidel kategorie M1 a N1 (osobní automobily a lehká užitková vozidla. Implementace eCall však na straně vozidel není limitována na tyto kategorie. Rozšíření na další kategorie vozidel je předpokládáno a podporováno vydáváním příslušných standardů. K těmto kategoriím patří také komerční vozidla převážející náklad. Standard CEN/TS 16405 uvádí dvě varianty přenosu informace o nákladu do PSAP, a to buď přímo v těle datové MSD zprávy nebo získáním informace vzdáleným přístupem (typicky systému třetí strany).
Zhodnocení: Z pohledu gestora má v současné podobě popisovaný dokument (17642:2021) pouze informativní charakter bez možnosti jeho uplatnění pro vývoj SW/HW v oblasti eCall. Pouze přináší informace o plánovaném eFTI a roli eCall, neobsahuje však žádné relevantní technické specifikace.
Užití
Popisovaný dokument bude v budoucnu přínosný pro uživatele eCall z řad provozovatelů nákladních vozidel vybavených eCall a center PSAP v situaci, kdy budou poskytovány informace o aktuálním nákladu vozidla vzdáleným přístupem.
1. Předmět normy
Tato kapitola avizuje, že popisovaný dokument definuje specifikace pro poskytování eCall pro užitková vozidla a popisuje možnou podobu rozhraní mezi PSAP a externí dopravní databází. Všechna uvedená datová schémata v popisovaném dokumentu a standardu CEN/TS 16405 spadají do konceptu volitelných dodatečných dat (OAD).
Tento dokument uvádí vztah eCallu pro užitková vozidla k budoucím normám eFTI (elektronické informace z nákladní dopravy). Uvádí předpoklady pro to, aby tyto normy umožňovaly přístup k příslušným informacím o nákladu pro centra tísňového volání (PSAP) v případě volání eCall. Popisovaný dokument se zaměřuje pouze na OEM IVS v režimu panevropského eCall, která jsou umístěná ve vozidlech (nikoliv v přívěsech a návěsech).
2. Souvisící normy
Kapitola 2 obsahuje reference na 6 souvisejících standardů. K nejdůležitějším patří:
EN 15722:2020, Intelligent transport systems – ESafety - ECall minimum set of data
EN 16062:2015, Intelligent transport systems - ESafety - eCall high level application requirements (HLAP) using GSM/UMTS circuit switched networks
CEN/TS 16405:2019, Intelligent transport systems - Ecall - Additional data concept specification for heavy goods vehicles
3. Termíny a definice
Kapitola 3 popisovaného dokumentu obsahuje 19 definic. V tomto extraktu se vyskytují zejména následující termíny a definice:
elektronické informace z nákladní dopravy; eFTI (electronic Freight Transport Information) - iniciativa Evropské komise vytvořit evropskou platformu, která umožní orgánům přístup k informacím o nákladní dopravě.
minimální soubor dat; MSD (minimum set of data) – standardizovaný datový koncept obsahující datové prvky generovaných dat příslušného vozidla nezbytné pro vykonání služby eCall
volitelná dodatečná data (optional additional data) - část minimálního souboru dat určená pro další nepovinné údaje poskytované ve formátu stanoveném v normě EN 15722. Je "nepovinným" dodatečným datovým polem obsaženým v MSD a přenášeným jako jeho součást
4. Symboly a zkratky
Kapitola 4 popisovaného dokumentu obsahuje 35 zkratek. V tomto extraktu se vyskytují zejména následující:
EUCARIS - Evropský informační systém o vozidlech a řidičských průkazech (European CAR and driving licence Information System)
OEM IVS - subdodavatel originálního příslušenství vozidlového systému (montováno ve výrobě)
UN/CEFACT - Centrum OSN pro usnadnění obchodu a elektronické obchodování (United Nations Centre for Trade Facilitation and Electronic Business)
VIN - identifikační číslo vozidla (vehicle identification number)
XML - rozšiřitelný značkovací jazyk (extensible markup language)
5 Shoda
Kapitola o rozsahu dvou odstavců uvádí, že požadavky shody jsou splněny shodou s existujícími standardy (EN 16454, CEN/TS 17240 a CEN/TS 16405).
6 Obecný přehled
Kapitola (rozsah 1 strana včetně obrázku) rekapituluje schémata datových elementů volitelných dodatečných dat (OAD) uvedených ve standardu CEN/TS 16405. Je zde shrnut reálný stav, že systémy dopravců nemusí umožňovat předávání potřebných dat. Navíc je problematické (i obtížně udržitelné) na straně PSAP implementovat dedikovaná rozhraní pro jednotlivé dopravce. Popisovaný dokument tak přináší popis možných způsobů standardizace této informační vazby.
Popisovaný dokument obsahuje návrhy možného řešení koncového bodu dopravce, způsob připojení PSAP k tomuto bodu a způsob kódování a dekódování dat.
7 Výměna dat
Kapitola (rozsah 8 stran včetně obrázků) blíže popisuje oblast výměny dat.
7.1 Obecné
Evropská komise zahájila legislativní proces harmonizace elektronických informací z nákladní dopravy (eFTI) a poskytnutí základní architektury pro výměnu dat. Popisovaný dokument tak má sloužit také jako seznam požadavků eCall pro tvorbu technické specifikace eFTI.
7.2 Základní standard CEN/TS 16405:2019
Článek ve větší míře detailu rekapituluje datová schémata uvedená v existujícím standardu.
7.3 Dostupné přístupy pro kódování a výměnu dat
Článek představuje soupis možných (existujících) přístupů využitelných pro kódování a výměnu dat o nákladu.
7.3.2 eFTI
Vzhledem k velmi rané fázi vývoje eFTI o něm mnoho informací není známo. V článku je prezentována alespoň základní architektura.
Obrázek 1 (Obrázek 2 popisovaného dokumentu) - principiální schéma výměny dat přes eFTI
7.3.3 EUCARIS
EUCARIS je systém pro sdílení registračních údajů mezi členskými státy. Článek uvádí, že výhodou této varianty je skutečnost, že centra PSAP již k EUCARIS komunikačně napojena jsou kvůli získání dat o vozidle na základě VIN. Článek dále popisuje možnou podobu komunikačních vazeb mezi PSAP, partnerem EUCARIS a Národním úřadem pro informace o nákladu.
7.3.4 UN/CEFACT
Článek uvádí, že se tato entita (Centrum OSN pro usnadnění obchodu a elektronické obchodování) zabývá pouze kódováním a nikoliv výměnou dat. V článku je uvedena část datového schématu týkajícího se nebezpečného nákladu.
7.4 Předpokládané konfigurace
Článek prezentuje tři principiální schémata možného přenosu dat s popisem rolí jednotlivých subjektů. Pro ilustraci je níže uvedeno schéma kombinující využití EUCARIS a eFTI portálu.
Obrázek 2 (obrázek 6 popisovaného dokumentu) - CEN/TS 16405:2019 s EUCARIS a eFTI
8 Standardy, které je třeba aktualizovat
Žádný není uveden.
9 Ochrana osobních údajů
Článek uvádí, že žádná informace o nákladu nesmí obsahovat osobní údaje. Dále jsou specifikovány požadavky na podobu identifikátoru požadavku na přístup k informacím při výměně dat (např. GUID, šifrovaný VIN).
Příloha A (informativní) Nařízení eFTI (elektronické informace z nákladní dopravy)
Příloha v rozsahu 2,5 stran včetně obrázků přináší informace o eFTI a jeho časovém plánu zavedení (odhad 2024-2026).
Příloha B (informativní) UN/CEFACT kódování XML
Příloha v rozsahu 2,5 stran uvádí definici strukturované informace o nákladu dle UN/CEFACT.