EN 12896-7 - Veřejná doprava – Referenční datový model – Část 7: Organizace práce řidiče
Aplikační oblast: Veřejná doprava osob
Rok vydání normy a počet stran: Vydána 2020, 129 stran
Rok zpracování extraktu: 2020
Skupina témat: Multimodální informace
Téma normy: Referenční datový model – Organizace práce řidiče
Charakteristika tématu: Správa činností řidiče
umožnit datovou interoperabilitu v oblasti správy činností řidiče i mezi systémy
popis entit a jejich návaznost v rámci modelu
Úvod
Norma 12896 (Transmodel) se zabývá referenčním datovým modelem, který usnadňuje datovou a systémovou interoperabilitu mezi dopravci ve veřejné dopravě, provozovateli informačních systémů, koordinátory a dalšími organizacemi v oblasti veřejné dopravy. Popisuje společný koncept, jednotný přístup pro seskupování, ověření a verzování dat o jízdních řádech, sběru jízdného, řízení a monitorování provozu a vytváření statistik.
Norma ve verzi 6.1 je zdokonalenou verzí původního standardu TRANSMODEL verze 5.1, a sestává z 8 samostatných částí.
Popisovaná 7. část normy (dále jen popisovaný dokument) pokrývá oblast organizace práce řidiče. Dokument se věnuje oblasti organizace práce řidiče, včetně veškerých relevantních informací jako jsou rozpis služeb, personální dostupnost, kontrola řidiče, plánování směny.
Poznámka: Extrakt uvádí vybrané kapitoly popisovaného dokumentu a přejímá původní číslování kapitol.
Užití
Norma plní důležitou strategickou roli v celoevropském prostoru v oblasti veřejné dopravy. Podléhá nařízení komise v přenesené pravomoci (EU) 2017/1926, které se týká splnění nezbytných požadavků, aby multimodální informační služby o cestování v celé Unii byly přesné a dostupné uživatelům ITS přes hranice členských státu EU, a to zejména na základě přístupnosti a výměny dat o cestování a dopravním provozu a jejich příslušných aktualizací. Nařízení definuje časový harmonogram, dle kterého jsou poskytovatelé dat povinni poskytovat statistická data o cestování a dopravním provozu prostřednictvím vnitrostátního přístupového bodu v požadovaných formátech. Nařízení definuje normy NeTEx CEN/TS 16614 a SIRI CEN/TS 15531 pro standardizovanou výměnu dat. Tyto standardy jsou založeny na referenčním datovém modelu normy TRANSMODEL.
Z uvedených důvodů tuto normu využijí jak zadavatelé výběrových řízení (jako dokument, na který se mohou odkázat při vymezení technických požadavků na řešení), tak správci NAP, koordinátoři veřejné dopravy a dopravci. Rovněž je tato norma vhodná pro subjekty provozující informační systémy ve veřejné dopravě nebo další subjekty podnikající v tomto oboru.
1. Předmět normy
Dokument popisuje referenční model pro organizaci práci řidiče
Datový model zahrnuje následující datové balíčky:
- Rozpis jízdy řidiče (Driver Scheduling);
- Rozpis služeb (Rostering);
- Dostupnost personálu (Personnel Disposition);
- Denní operativa v rozvrhu řidičů (Driver Control Actions).
2. Souvisící normy
Popisovaný dokument respektuje předchozí verzi zavedenou v ČSN EN 12896 (01 8232) v 5.1 a je rozšířen o relevantní části z normy ČSN EN 28701 (01 8236) Inteligentní dopravní systémy – Veřejná doprava osob – Identifikace statických objektů ve veřejné dopravě osob (IFOPT), která je k dispozici plným překladem.
Dále je doplněna o části vztahující se k ČSN P CEN/TS 16614-1 až -3 (01 8237) (NeTEx), SIRI CEN/TS 15531-1 až -5, CEN/TS 17118:2017, Inteligentní dopravní systémy – Veřejná doprava osob – Otevřené API pro distribuci jízdních řádů.
3. Termíny a definice
Kapitola obsahuje 26 termínů a definic souvisejících s touto mezinárodní normou.
Klíčové termíny vztahující se k tématu jsou následující:
dostupnost personalu (personnel disposition) všechny činnosti související se střednědobým a krátkodobým řízením řidičů
dohled v reálném čase (real-time control) viz monitorování a řízení provozu
turnusy (roster) - plán ukazující využití pracovní doby zaměstnanců v organizaci
Další termíny a zkratky z oboru ITS jsou obsaženy ve slovníku ITS terminology.
4. Symboly a zkratky
Kapitola obsahuje 12 zkratek termínů souvisejících s touto mezinárodní normou, např.:
UML (Unified Modelling Language) - objektově orientovaný modelovací jazyk
SIRI, NeTEx, IFOPT, TRANSMODEL - aktivity a formáty standardizující přenos dat mezi systémy ITS či jejich komponentami
NAP (National accession point) - národní přístupový bod
5 Oblast správy řidiče
5.1 Přehled a rozsah
Kapitola 5 v rozsahu 26 stran popisuje datový model pro popis správy řidiče, který je rozdělen do tří hlavních částí. První část se týká rozvrhu řidiče, v podstatě se jedná o vytváření plánů řidiče v daný den v souvislosti s požadavky na obsluhu linky, kterou má řidič provádět v daný den. Další hlavní část se týká turnusu, v ní je popsáno, jaké jsou povinnosti řidiče a jsou řazeny do sekvencí pro vyvážený pracovní podíl mezi zaměstnanci během plánovacího období. Poslední hlavní část je věnována popisu, jak je k dispozici personál, a jak ho seřadit dle logického modelu podle výkonu jednotlivého řidiče.
Vztahy mezi entitami jsou zobrazeny pomocí modelů tříd/diagramů (UML) a jsou doplněny doprovodným textem.
5.2. Řidič
Tento článek velmi stručně popisuje entitu řidiče.
5.3 Rozpis řidiče
V tomto článku v rozsahu 12 stran je popisován model konstrukce samotného rozpisu řidiče včetně rozpisu jeho povinností, které se musí splnit např. s plánovaných odpočinkem mezi směnami. V mnoha případech jsou již BLOKY obsluhy (viz EN 12896-3) sestaveny před samotným procesem plánování rozpisu řidiče a jsou použity jako vstupy pro upravení a doplnění (např. jízdní řád pro danou linku).
Model rozpisu řidiče tedy umožňuje doplnění o povinnosti, které je potřeba dodržet u příslušného oběhu vozidla.
Na následujícím modelu jsou tyto povinnosti zobrazeny.
Obrázek 1 – UML model tříd – Rozpis řidiče (obr. 8 normy)
5.4 Turnusování
Tento článek popisuje na 8 stranách Turnusy, které obsahují informace o počtech a typech vozidel potřebných k obsluze linek, přesné plány pořadí jízd, počet pracovníků s výpočtem pracovního času a plány pořadí pracovních směn. Na následujícím schématu je ukázka takového záznamu.
Obrázek 2 – UML model - Matice přiřazení povinností (obr.18 normy)
5.5 Dostupnost personálu
Tento článek popisuje na 6 stranách posloupnost v získávání informací pro vyplnění tabulky přehledu o personální dostupnosti. V modelu je zakomponována také informace o absencích. Následující schéma zobrazuje z jakých částí se modul skládá a jaké vazby mezi sebou mají.
5.6 Denní operativa v rozvrhu řidičů
Tento článek stručně popisuje, že v některých případech je potřeba upravit rozpis služeb na základě dostupnosti personálu. Následně pak připravit nový rozpis služeb.
Obrázek 3 –UML model - Denní operativa v rozvrhu řidičů (obr.21 normy)
Příloha A (normativní) Datový slovník
Příloha A obsahuje datový slovník ve formě 51 tabulek. Každá tabulka obsahuje sloupce s referenčním názvem popisovaného prvku, určením prvku, hodnotou a definicí významu.
Jako příklad je uvedena následující tabulka.
Tabulka 1 (tab. A 29 normy) – Odpočinek - REST attributes)
Classifi cation | Name | Type | Cardinality | Description |
::> | ::> |
| ::> | REST inherits from |
«UID» | Id |
| 1:1 | Identifier of REST. |
Příloha B (normativní) Doplňující obecný koncept – Rozšíření ke stávající verzi normy – Obecný koncept část 1
Příloha B popisuje vlastnosti typů UML diagramů / struktury tříd, které jsou použity ve stávající verzi TRANSMODELU. Dále je uveden datový slovník ve formě 66 tabulek, který se vztahuje pouze k této příloze.
Tabulka 2 (tab. B.19 normy) — zaměstnanec (EMPLOYEE)
Name | Type | Cardinality | Description | |
::> | ::> |
| ::> | EMPLOYEE inherits from |
«UID» | Id | EmployeeIdType | 1:1 | Identifier of the EMPLOYEE |
| PersonnelId | normalizedString | 1:1 | Functional identifier of the EMPLOYEE |
Příloha C (informativní) Vývoj datového modelu
Příloha obsahuje 3 přehledové tabulky s popisem požadovaných změn oproti předchozí verzi normy. Dále obsahuje popis návrhu vypořádání požadavku. Dále uvádí v souhrnné tabulce jednotlivé kapitoly normy a popis, jestli došlo k revizi této kapitoly ve verzi 5.1.
Part 7 figure | Main Package | Part 4 diagram/figure title | status compared to Transmodel v5.1 |
1 | Driver MODEL |
| New |
| Driver Scheduling MODEL |
|
|
3 |
| Duty MODEL | New |
4 |
| Duty Strech MODEL | New |
5 |
| Time Allowance MODEL | New (from existing concepts Time Allowance and Type of Allowance) |
6 |
| Duty Type MODEL | New |
7 |
| Driver Trip MODEL | New |
8 |
| Driver Schedule Frame MODEL | New |
| Rostering MODEL |
|
|
9 |
| Roster Matrix Overview | New |
10 |
| Roster Matrix MODEL | New |
11 |
| Roster Cycle MODEL | New |
17 |
| Roster Design MODEL | New |
| Personnel Disposition MODEL |
|
|
19 |
| Driver Assignment MODEL | New |
20 |
| Driver Accounting MODEL | New |
21 | Driver Control Action MODEL |
| New adaptační vrstva komunikace - skupina protokolů a funkcí pro přizpůsobení technologií přístupu do síťové a transportní vrstvy stanice ITS |