EN ISO 15005 - Silniční vozidla – Ergonomická hlediska informačních a řídicích systémů – Principy managementu dialogu a postupy posuzování shody

Aplikační oblast: Systém ve vozidle, Prvky systému, Parametry systému, Funkční stavy systému, Rozhraní člověk-stroj

PDF

Rok vydání normy a počet stran: Vydána 2003, 15 stran

Zavedení normy do ČSN: endorsement

Rok zpracování extraktu: 2010

Skupina témat: Ergonomie uživatelských rozhraní systémů automobilů

Téma normy: Slovní dialogy komunikačního rozhraní mezi řidičem a tzv. dopravním informačním a řídicím systémem (TICS) vozidla.

Charakteristika tématu: Doporučení pro tvorbu dialogů komunikace s řidičem, vysvětlení jak tvořit dialogy, aby byly tzv. konformní s řidičovým očekáváním.

Úvod, vysvětlení východisek

Popis rozhraní mezi řidičem a vozidlem v oblasti silničních vozidel; příklady jednotlivých doporučení (pozitivní i negativní příklad).

Popis architektury, hierarchie, rolí a vztahů objektů
Popis procesu / funkce / způsobu použití

Hlavní principy správného návrhu dialogu; vhodnost vzhledem k řízení, vhodnost vzhledem úkolům TICS, vhodnost k osobě řidiče.

Popis rozhraní / API / struktury systému
Definice protokolu / algoritmu / výpočtu

Tvrzení vymezující, za jakých okolností je doporučení naplněno.

Definice reprezentace dat / fyzikálního významu
Definice konstant / rozsahů / omezení

Úvod

Tato mezinárodní norma se týká principů, které je nutno uplatňovat v procesu vytváření a vedení dialogu mezi řidičem a systémem TICS (dopravní informační a řídící systémy) během jízdy, t.j. ve vozidle, které se pohybuje v dopravním provozu. Principy jsou formulovány jako požadavky nebo doporučení. Základní principy: TICS jsou určeny pro užití v jedoucím vozidle, dialog probíhá v proměnlivém prostředí ve vozidle, musí obsahovat i kontrolní odpovědi řidiče na přijetí informací TICS

 

Poznámka: Extrakt uvádí vybrané kapitoly popisovaného dokumentu a přejímá původní číslování kapitol. 

Užití

Norma je určena především poskytovatelům služeb, výrobcům systémů, navržené postupy lze aplikovat i ve výzkumné činnosti.

1. Předmět normy

Tato mezinárodní norma stanovuje ergonomické principy, které mají být respektovány při tvorbě a formování dialogů, které probíhají mezi řidičem ve vozidle a dopravními řídícími a informačními systémy (TICS) během jízdy vozidla. Tyto principy jsou uváděny jako požadavky nebo doporučení, podmínky ověřování shody jsou formulovány v kategorii požadavků. Uvažovány jsou jak jednoduché, tak multifunkční TICS zařízení, pracující nezávisle nebo v propojení.

Norma se netýká systémů bez dialogů, hlášení chyb nebo poruch systémů.

2. Termíny a definice

komunikace (communication) - výměna nebo přenos informací

dialog (dialogue) - výměna informací mezi řidičem a systémem k dosažení dílčího cíle; může být vyvolán (zahájen) buď řidičem nebo systémem

řízení dialogu (dialog management) - řízení výměny dynamických informací mezi řidičem a TICS, organizované a zobrazované přes kterýkoli typ rozhraní

časový průběh (timing) - časový vztah mezi zobrazením na displeji a řídící činností, jinými zobrazeními, změnami systému, situací v provozu a řízením vozidla

vozidlo v pohybu (vehicle in moton) - rychlost vozidla ve vztahu k podložce je nenulová

Další termíny a zkratky z oboru ITS jsou obsaženy ve slovníku ITS terminology (www. ITSterminology.org).
Další termíny a zkratky z oboru ITS jsou obsaženy ve slovníku ITS terminology.

4 Aplikace

Principy je nutno aplikovat v relevantním kontextu, tj. pro konkrétní funkce TICS a technologie vstupu a výstupu a s respektem k charakteristikám cílové skupiny uživatelů.

Následující zásady je nutno dodržovat:

  • Vhodnost pro užití během jízdy:
    • slučitelnost s řízením vozidla
    • jednoduchost
    • průběh v čase a řazení dle priority
  • Vhodnost pro funkce TICS:
  • konsistence
  • kontrolovatelnost (regulovatelnost)
  • Vhodnost pro řidiče:
    • samo – popisný návod
    • soulad s řidičovými předpoklady
    • odolnost vůči chybám

 

5 Principy dialogu

Kapitola 5 podrobně rozvádí výše uvedené zásady řízení dialogu. V případě, že jsou formulovány požadavky, jsou uvedeny i podmínky ověření shody. Jednotlivé principy jsou ilustrovány na příkladech.

 

Příklady

Princip slučitelnosti s řízením vozidla: Dialog TICS je vhodný k užití během jízdy pokud uznává nejvyšší důležitost plnění základní úlohy řidiče, nutnost jeho reagování na podněty z dopravního prostředí i na informace ze zařízení TICS.

Požadavek: TICS dialog nesmí vyžadovat přesunutí obou rukou z volantu během řízení vozidla.

Příklad: Zařízení TICS vyžadující držení oběma rukama není vyvíjeno pro užití během jízdy.

Podmínky ověření: TICS je v souladu s tímto principem, jestliže řidič může využívat všech jeho funkcí a zároveň má vždy alespoň jednu ruku na volantu.


Princip jednoduchosti: Dialog TICS je jednoduchý, jestliže obsahuje limit objemu informací a interakcí nezbytných pro svou činnost.

Doporučení: Dialog ovlivňující pohyb vozidla prostřednictvím řídících a varovných systémů by měl být co nejvíce srozumitelný a snadno prováděný

Příklad: Užití obecně známých ikon, symbolů a textů ve vztahu k ovládání vozidla

Doporučení: Forma dialogu by měla optimalizovat fyzickou a duševní námahu řidiče a minimalizovat jeho rušení, odvádění pozornosti.

Příklad: zrakový displej umí detekovat okolní intenzitu světla a upravit vlastní svítivost

 

Princip časového průběhu a priority: Dialog splňuje požadavky časové posloupnosti a řazení dle priority, jestliže průběžná pozornost řidiče zaměřená na dopravní situace je podporována, nikoli nepříznivě ovlivňována.

Požadavek: Dialog musí regulovat tok informací do dostatečně krátkých a stručných skupin, které mohou být snáze přijímány.

Příklad: Délka textové informace je omezena. Textu v mapách je nutno se co nejvíce vyhýbat.

Podmínky ověření shody: Doba ulpívání 1,5 sekundy postačuje k získání potřebné informace.


Požadavek: Konkrétní dialog je navrhován tak, aby naváděl řidiče, kterým zobrazovaným informacím má dávat přednost.

Příklad: Blikající signály jsou rezervovány k upoutání pozornosti řidiče, jestliže je vyžadována rychlá nebo okamžitá reakce.

Podmínky ověření shody: Odkaz na ISO standard 16951 Postup pro stanovení priority TICS a jiných zpráv předkládaných řidiči.


Princip konsistence: Dialog je konsistentní, jestliže splňuje pravidla a logické ovládání interakcí a činností.

Požadavek: Předkládání informací a dialogů v rámci TICS musí odpovídat formě, umístění, orientaci a managementu dialogu.

Příklad: Varování před boční kolizí je vždy prezentováno na straně odpovídající pohledu do zpětného zrcátka.

Podmínky ověření shody: Vizuální informace je vždy prezentována ve stejném umístění, orientaci, velikosti a kódování.


Princip regulovatelnosti: Dialog je regulovatelný, jestliže jej řidič může sám vyvolat a ukončit, určit formu a podmínky.

Požadavek: Řidič musí mít možnost ukončit dialog v každém bodě interakce a vrátit se k předchozímu stavu, pokud není dialog výrobcem vyžadován nebo zamýšlen jako povinný.

Příklad: Řidič může zrušit telefonní hovor, když bylo zadáno neúplné číslo.

Podmínky ověření shody: Postup ukončení nebo opuštění dialogu je řidiči k dispozici v jakémkoliv kroku nebo stavu dialogu.


Princip vhodnosti pro řidiče: Dialog je vhodný pro řidiče, jestliže bere v úvahu jeho předpoklady, charakteristiky a omezení.

Doporučení: Displej podporující dialog má prezentovat pouze symboly, signály, slovní sdělení, grafické prvky a terminologii, které pravděpodobně řidič pochopí.

Příklad: Termíny (výrazy) obsažené v dopravních zprávách jsou stejné jako v dopravním prostředí

 

Princip shodnosti s předpoklady řidiče: Dialog odpovídá předpokladům řidiče, jestliže bere v úvahu jeho charakteristiky, jako úroveň vzdělání, zkušenosti a obecně přijaté zásady.

 

Princip odolnosti vůči chybám: Dialog je odolný vůči chybám, jestliže navzdory zjevným chybám na vstupu zamýšlený výsledek může být dosažen bez další či nepatrné opravy řidičem.

Doporučení: Jestliže TICS umí vyhodnotit pravděpodobnost nesprávného vstupu uživatele na základě momentálních okolností, pak může po řidiči požadovat potvrzení volby, když vstup zjevně neodpovídá podmínkám.

Příklad: ACC systém nepovolí nastavení zvolené rychlosti, která přesahuje výkonové možnosti vozidla, nebo je evidentně nepřiměřená dopravní situaci, počasí nebo stavu vozovky.

 

 

Výběr podle typu

Výběr podle aplikačních oblastí

Výběr podle kategorie normy

Loading...