EN ISO 25110 - Elektronický výběr poplatků (EFC) – Definice rozhraní pro palubní účet používající platební kartu s integrovaným obvodem (ICC)
Aplikační oblast: Elektronický výběr poplatků (EFC)
Rok vydání normy a počet stran: Vydána 2017, 34 stran
Rok zpracování extraktu: 2023
Skupina témat: Platební systémy v EFC systémech
Téma normy: Rozhraní komunikační služby
Charakteristika tématu: Komunikační rozhraní mezí účtem integrovaným v jednotce a čipovou kartou.
Popis integrace elementu účtu integrovaného do palubní jednotky v rámci architektury EFC systémů.
Popis funkčních aspektů týkajících se platebního mechanismu odehrávajícího se mezi čipovou kartou, jednotkou a zařízením na straně silniční infrastruktury.
Definice transakčních primitiv pro jednotlivé příkazy v rámci platebního mechanismu.
Reprezentace datových struktur v ASN.1
Definice datových typů parametrů uirčených pro použití při datové komunikace mezi čipovou kartou a jednotkou a zařízením na straně silniční infrastruktury.
Úvod
V oblasti elektronického výběru mýtného existují dva platební systémy. Prvním je systém centrálního účtu používající palubní jednotky, druhým je systém palubního účtu používající platební média. Jedním z takových platebních medií je platební karta s integrovaným obvodem (ICC).
Karta ICC je běžně používána jako platební karta ve veřejné přepravě osob, v metru nebo v autobuse, a jako karta s elektronickými platebními prostředky pro běžné platby, jako je kreditní karta nebo bankovní karta. Předpokládá se, že karta ICC bude používána pro účely plateb v rámci elektronického výběru mýtného podle globálních trendů, neboť je dostatečně vhodná a flexibilní pro platící osobu.
Tato technická norma (dále jen “popisovaný dokument”) klasifikuje modely datového přenosu založené na provozních požadavcích a pro každý model definuje specifické přístupové rozhraní pro palubní účet používající kartu ICC.
Poznámka: Extrakt uvádí vybrané kapitoly popisovaného dokumentu a přejímá původní číslování kapitol.
Užití
Popisovaný dokument je určen pro výběrčího mýtného. Poskytuje technickou platformu pro palubní účet používající kartu ICC. Dále poskytuje praktické příklady palubního účtu, které jsou v současné době používány nebo plánovány v několika zemích. Každý výběrčí mýtného si dle svých požadavků může stanovit svou vlastní specifikaci na základě výběru některého modelu definovaného v tomto dokumentu.
1. Předmět normy
Popisovaný dokument definuje modely datových přenosů mezi zařízením na infrastruktuře (RSE) a kartou ICC a popisuje rozhraní mezi zařízením na infrastruktuře a palubním zařízením (OBE) pro palubní účet používající kartu ICC. Konkrétně pokrývá:
- modely datových přenosů mezi RSE a ICC, které odpovídají kategorizovaným provozním požadavkům a mechanismus datového přenosu pro každý model;
- definici rozhraní mezi RSE a OBE založenou na každém modelu datového přenosu zahrnující:
- funkční konfiguraci;
- definici příkazů RSE pro přístup ICC;
- definici datového formátu a datových prvků příkazů RSE;
- příklad transakce pro každý model;
Popisy v tomto dokumentu se zaměřují na rozhraní mezi RSE a OBU pro přístup na ICC. Existují dvě varianty, První, kdy RSE komunikuje příkazy napřímo s ICC a druhá, kdy RSE komunikuje příkazy prostřednictvím OBE. První varianta odpovídá transparentnímu typu (transparent type) a typu s vyrovnávací pamětí (buffering type), druhá varianta odpovídá paměťovému typu (caching type). Všechny tyto modely jsou rozebrány v dalších kapitolách.
Obrázek 1 – Předmět technické normy (obr. 4 normy)
2. Souvisící normy
Popisovaný dokument se odkazuje na 2 technické normy:
ISO 14906, Elektronický výběr poplatků (EFC) – Stanovení aplikačního rozhraní pro vyhrazené spojení krátkého dosahu (DSRC)
ISO 15628, Dopravní telematika – Vyhrazené spojení krátkého rozsahu (DSRC) – Aplikační vrstva
3. Termíny a definice
Tato kapitola obsahuje 17 termínů a definic souvisejících s popisovaným dokumentem, z nichž nejdůležitější jsou:
palubní zařízení (on-board equipment) – zařízení instalované ve vozidle vykonávající požadované funkce EFC
palubní jednotka (on-board unit) – minimální komponenta palubního zařízení (OBE) vykonávající požadované funkce EFC
zařízení na infrastruktuře (roadside equipment) – zařízení umístěné podél infrastruktury vykonávající požadované funkce EFC
transakce (transaction) – kompletní výměna informací mezi dvěma oddělenými komunikačními zařízeními
transakční model (transaction model) – funkční model popisující obecnou strukturu transakcí pro elektronický výběr mýtného
4. Symboly a zkratky
Tato kapitola obsahuje 16 zkratek souvisejících s popisovaným dokumentem, z nichž nejdůležitější jsou následující:
ICC platební karta s integrovaným obvodem (integrated circuit card)
OBE palubní zařízení (on-board equipment)
OBU palubní jednotka (on-board unit)
RSE zařízení na infrastruktuře (roadside equipment)
Další termíny a zkratky z oboru ITS jsou obsaženy ve slovníku Názvosloví ITS (www.itsterminology.org).
5 Model datového přenosu
Tato kapitola v rozsahu 4 stránek detailněji rozebírá tři typy modelu datového přenosu pro palubní účet používající kartu ICC:
- transparentní typ (transparent type), kde se data příkazu karty ICC přenesou přímo z RSE na kartu ICC přes OBU – při DSRC komunikaci jsou data příkazu karty ICC a dočasně i data odpovědi uložena do vyrovnávací paměti;
- paměťový typ (caching type), kde jsou data související s EFC čtena z karty ICC při prezentaci a uložena v zabezpečovacím aplikačním modulu SAM OBU – při DSRC komunikaci jsou data související s EFC uložena v SAM a přenesena do RSE;
- typ s vyrovnávací pamětí (buffering type), kde jsou data související s EFC, která jsou omezena na data, která nejsou citlivá, čtena z karty ICC při prezentaci a uložena ve vyrovnávací paměti OBU – při DSRC komunikaci jsou data související s EFC ve vyrovnávací paměti přenesena do RSE;
Obrázek 2 – Datový přenos pro typ s vyrovnávací pamětí (obr. 11 normy)
6 Definice rozhraní
Tato kapitola v rozsahu 3 stránek popisuje funkční konfiguraci a strukturu příkazu a odpovědi mezi RSE a OBU pro všechny tři typy modelu datového přenosu popsané v kapitole 5.
Příloha A (informativní) – Požadavky na palubní účet palubní
Příloha A v rozsahu 3 stran uvádí požadavky na provoz palubního účtu, na typ platební karty ICC (kontaktní, bezkontaktní, hybridní), požadavky na interoperabilitu a výkonnostní požadavky každého modelu.
Příloha B (informativní) – Příklad ICC přístupových metod
Příloha A v rozsahu 17 stránek uvádí praktické příklady.
Jako první příklad transparentního typu (transparent type) je uveden přístup na kartu ICC pomocí funkce přenosového kanálu definované v ISO 14906. Jako druhý příklad je uvedena metoda přístupu na kartu ICC pomocí „Základního aplikačního rozhraní DSRC“ ustanoveného ITS Fórem v Japonsku.
Jako příklad paměťového typu (caching type) je uvedena metoda přístupu na kartu ICC používaná v systému elektronického výběru mýtného v Japonsku.
Jako příklad typu s vyrovnávací pamětí (buffering type) je popsána metoda přístupu na kartu ICC používaná v systému elektronického výběru mýtného v Koreji.
U všech příkladů je uvedena struktura příkazu a odpovědi v textové formě a schéma komunikace pro transakci při vjezdu a při výjezdu ze zóny.