CEN ISO TS 21219-13 - Inteligentní dopravní systémy – Dopravní a cestovní informace (TTI) v dopravním protokolu expertní skupiny, druhá generace (TPEG2) - Část 13: Služba pro informace o veřejné dopravě (TPEG2-PTS)

Aplikační oblast: Dopravní a cestovní informace

PDF

Rok vydání normy a počet stran: Vydána 2025, 83 stran

Rok zpracování extraktu: 2024

Skupina témat: TPEG2

Téma normy: informace o veřejné dopravě

Charakteristika tématu: TPEG2, definice aplikace pro informace o veřejné dopravě

Úvod, vysvětlení východisek

popis aplikace; xml příklad zprávy

Popis architektury, hierarchie, rolí a vztahů objektů

koncept TPEG zpráv; popis částí zprávy

Popis procesu / funkce / způsobu použití

pravidla pro sestavování zpráv, popis pro dotazování se na informace

Popis rozhraní / API / struktury systému

UML definice zprávy o veřejné hromadné dopravě

Definice protokolu / algoritmu / výpočtu
Definice reprezentace dat / fyzikálního významu

definice struktury kontejneru aplikace; definice elementů aplikace; definice binární struktury zprávy; xml schéma zprávy

Definice konstant / rozsahů / omezení

číselníky frází; identifikátory částí zprávy

Úvod

Technická specifikace ISO 21219 stanovuje formát a protokol TPEG určený pro poskytování informací o dopravě koncovým uživatelům. TPEG je určen pro média s vysokou přenosovou kapacitou, umožňuje informace členit strukturovaně se zvyšující se mírou detailů a komplexně popisovat polohu. 

Jednotlivé oblasti dopravních událostí jsou v TPEG popsány odděleně, pomocí platformě nezávislého modelu (UML) a dvou odvozených platformě závislých modelů (binární a XML). Části specifikace stanovují pravidla tvorby modelu a jeho převodu do platformě závislé podoby. 

Více informací o kontextu TPEG je obsaženo v úvodu extraktu k části 1 normy TPEG (21219-1).

Technická specifikace ISO 21219 se zabývá druhou generací protokolu TPEG, označovaným zkratkou TPEG2. Rozlišení TPEG/TPEG1/TPEG2 se většinou uvádí pouze v úvodní části norem/specifikací, zatímco ostatní kapitoly již mezi TPEG a TPEG2 nerozlišují – to je implicitní dle kontextu. 

Tento extrakt popisuje část 13 normy TPEG „Služba pro informace o veřejné dopravě (TPEG2-PTS)“, dále jen “popisovaný dokument”, která specifikuje službu pro informování cestujících veřejné dopravy.

Poznámka: Extrakt uvádí vybrané kapitoly popisovaného dokumentu a přejímá původní číslování kapitol.

Užití

Popisovaný dokument stanovuje datovou strukturu aplikace TPEG2-PTS včetně příkazů pro komunikaci se serverem a uvádí praktické příklady. Dokument použijí zejména analytici a vývojáři poskytovatele veřejné dopravy, poskytovatele služby a výrobce koncových uživatelských zařízení při návrhu a výrobě SW.

1. Předmět normy

Popisovaný dokument TPEG2-PTS (dále jen PTS) se zaměřuje specifikaci služby poskytování informací o veřejné dopravě, jazykově nezávislé a pokrývající všechny druhy meziměstské i městské dopravy. Zaměřuje se na tři hlavní případy užití: Informace o výstrahách, Informace o jízdních řádech, jak plánovaných, tak v reálném čase a Individuální požadavky na informace o cestě. Na rozdíl od prvních dvou vyžaduje poslední případ užití obousměrnou komunikaci vyžadující zpětný kanál. Aplikace PTS neposkytuje informace o jízdném.

POZN: Termíny služba, aplikace a struktura jsou zaměňovány, kontextu TPEG totiž znamenají totéž.

POZN: Normy TPEG jsou strukturovány hierarchicky: nejprve začínají schématem (úroveň 0), poté definují jednotlivé komponenty (úroveň 1), ve kterých jsou použity datové typy a struktury (úroveň 2). Toto se odráží na struktuře kapitol norem, která je pro všechny normy TPEG stejná.

2. Souvisící normy

Popisovaný dokument uvádí normativní odkazy na normy ISO 21219-1 (úvod, číslování a verze), ISO 21219-7 (kontejner pro odkazování na polohu), ISO 21219-9 (informace o službách a sítích), ISO 21219-14 (informace o parkování) a ISO 21219-15 (ucelené informace o dopravních událostech).

3. Termíny a definice

Tato kapitola definuje 15 termínů, jedná se zejména o názvy atributů. Například:

Trasa (Route) - uspořádaný seznam umístěných bodů, které vymezují jednu trasu v silniční (nebo železniční) síti

StopPlace (StopPlace) - jedno nebo více míst, kde mohou vozidla zastavit a kde mohou cestující nastoupit nebo vystoupit z vozidel nebo se připravit na cestu, a která budou mít obvykle jeden nebo více známých názvů

aplikace (application) - v TPEG specifikacích označuje konkrétní podmnožiny TPEG struktury; definuje slovníky pro určitý typ zpráv, například informace o parkování nebo dopravě; každá TPEG aplikace má unikátní číslo, tzv. AID

Další termíny a zkratky z oboru ITS jsou obsaženy ve slovníku ITS terminology.

4. Symboly a zkratky

Tato kapitola stanovuje 1 zkratku, OJP, která však není v textu normy použita. Další zkratky uvádí odkazem na další normy (viz souvisící normy). Zkratka důležitá z pohledu tohoto extraktu je: 

PTS Služba informací o veřejné dopravě (Public transport information service)

Poznámka: Další termíny a zkratky z oboru ITS jsou obsaženy ve slovníku ITS terminology (www.itsterminology.org).

5 Podmínky a omezení aplikace

Tato kapitola (rozsah 1,5 strany) vymezuje termín aplikace (viz termíny a definice) a to, že identifikátor aplikace PTS je stanovený v TS 21219-1. Kapitola stanovuje verzi aplikace, která je klíčová z pohledu dekodéru, jednotlivé verze stejné aplikace se totiž mohou od sebe lišit strukturou či obsahem. Určuje pořadí kontejnerů, ze kterých je zpráva složena, tedy z kontejneru pro management zpráv (MMC), pro popis aplikace (ADC) a pro odkazování na polohu (LRC). Uvádí požadavek na zpětnou kompatibilitu dekodérů, přeskočením neznámých částí zprávy dekodérem. Vymezuje použití rámce komponent služby TPEG dle ISO/TS 21219-5.

6 Struktura zprávy PTS

Tato kapitola (rozsah 2 strany, 2 obrázky) obsahuje UML model zprávy aplikace PTS a jedné další součásti.

7 Komponenty zprávy PTS

Tato kapitola (rozsah 5 stran, 9 tabulek) popisuje jednotlivé komponenty zprávy PTS. Stanovuje pro zprávu PTS její základní strukturu „PTSMessage“ která obsahuje následující komponenty:

  • mmc: umožňuje flexibilní použití monolitického nebo modulárního řízení zpráv

  • ptRequest: přenos požadavku na informace o veřejné dopravě

  • alert: přenos informací o upozorněn

  • stopEvent: přenos informací o odjezdu/příjezdu (jízdní řád) pro linku či pro zastávky

  • tripInfoResponse: přenos odpovědi na požadavek na informace o cestě

  • location: přenos informací o poloze

Dále následují příklady 2 komponent (celkem je v normě stanoveno 16 komponent či sub-komponent).

PŘÍKLAD 1: Komponenta location, typu GeoLocation, popisuje místo, pro kterou jsou informace určeny, např. letiště, železniční stanice, oblast, město, linka.

PŘÍKLAD 2: Komponenta ptRequest slouží pro přenos požadavku na informace o veřejné dopravě, může obsahovat AlertRequest, StopEventRequest nebo TripInfoRequest. Struktura StopEventRequest slouží pro přenos požadavku na odjezdy/příjezdy ze zastávky (jízdní řád nebo odjezdová tabule), viz obrázek č 1.

21219-13-1

Obrázek 1 – snímek celé tabulky specifikující strukturu komponenty StopEventRequest (tabulka 4 normy)

8 Datové typy PTS

Tato kapitola (rozsah 5 stran, 14 tabulek) obsahuje definice 13 použitých datových struktur (typů):

  • AlertFor: popisuje objekt, pro který je vydáno upozornění (např. zastávka, linka, trasa)

  • LineIdentity: popis linky, včetně názvu a identifikátoru

  • CallAtStopForLine: informace o událostech odjezdu/příjezdu pro určitou linku

  • CallAtStopForPlace: informace o událostech odjezdu/příjezdu pro určitou zastávku

  • CallAtStopInfo: stav služby, plánované nebo odhadované časy odjezdu/příjezdu

  • OperatorContact: kontaktní informace pro operátora

  • PtServiceDescription: popis veřejné dopravní služby, včetně režimu a operátora

  • Route: seznam zastávek na trase

  • StopPlace: popis místa, kde mohou vozidla zastavit, včetně typu a přístupových funkcí

  • StopPoint: součást StopPlace obsahující typ, název a ID místa

  • TimeInfo: plánované nebo skutečné časy odjezdu/příjezdu

  • TripLegStructure: popis úseku cesty, včetně linky a časových informací

  • TripPreferences: preference uživatele pro výpočet cesty, včetně přístupových požadavků

Datové struktury se skládají ze složitých či jednoduchých datových objektů a tvoří základ komponent, popsaných v kapitole výše. 

9 Tabulky PTS

Tato kapitola (rozsah 14 stran) obsahuje definice 21 výčtových typů aplikace PTS (v 21 tabulkách), použitých v datových strukturách popsaných v kapitole výše. Následující tabulka jmenovitě uvádí jednotlivé tabulky (výčtové typy) a doplňuje je popisem a příkladem obsahu.

Tabulka 1 - Seznam tabulek PTS (výčtů hodnot) (zdroj: autor extraktu)

Název tabulky PTS

Definice

Příklad

pts001: ModeOfTransport

Typ dopravního prostředku/linky

Bus service, railway service

pts017: ServiceDeliveryPointType

Typ místa poskytování služby

Platform number, terminal gate

pts030: ContactType

Typ kontaktu

Internet link, telephone number

pts036: AlertForType

Typ entity, pro kterou je vydáno upozornění

Stopplace, line

pts037: AlertEvent

Událost upozornění

Closed, delays

pts038: AlertCause

Příčina upozornění

Security alert, fire

pts039: AdviceType

Typ pokynu

Use replacement bus

pts040: AccessFeatureType

Typ přístupového zařízení

Single step, elevator

pts041: StopPlaceType

Typ zastávky

Railway station, bus station

pts042: FacilityType

Typ zařízení

Ticket shop, toilets

pts043: ServiceStatus

Stav služby

Delay, on time

pts044: StopPlaceUsage

Použití zastávky

Origin, destination

pts045: Occupancy

Obsazenost

Many seats available, full

pts100: SubmodeOfTransport

Podtyp dopravního prostředku

International air service, 

 

Následující tabulka obsahuje ukázku tabulky „pts040:AccessFeatureType” z popisovaného dokumentu.

Tabulka 2 - Příklad části definice výčtového typu pts040:AccessFeatureType doplněný o překlad frází

Kód

fráze

překlad

0

unknown

neznámý

1

single step

jeden schod

2

stairs

schody

3

escalator

eskalátor

4

moving walkway

pohyblivý chodník

5

… zkráceno …

 

Příloha A (normativní) TPEG-bin reprezentace PTS

Tato příloha (rozsah 12 stran) stanovuje binární reprezentaci aplikace PTS pro použití v DAB. Pro popis binární reprezentace je použit pseudokód.

21219-13-2

Obrázek 2 – Příklad části pseudokódu binární specifikace prvku PTSMessage (článek A.1.2 normy)

 

Příloha obsahuje samostatně uvedené binární reprezentace rámce TPEG, zprávy PTS a jejích součástí, prvků určených pro budoucí rozšíření a datových typů. Dále obsahuje identifikátory komponent zprávy a vysvětlení použití obecných atributů TPEG. Příklad pseudokódu binární specifikace prvku PTSMessage je uveden na obrázku 3.

Příloha B (normativní) TPEG-ML reprezentace PTS

Tato příloha (rozsah 6 stran) obsahuje nejprve samostatně uvedené XML schéma rámce TPEG, dále zprávy PTS a jejích součástí, prvků určených pro budoucí rozšíření, datových typů a tabulek PTS, viz příklad na obrázku níže. Následně uvádí vše výše zmíněné v jednom funkčním XML schématu. 

<xs:complexType name="PtRequest">

<xs:sequence>

<xs:choice minOccurs="1" maxOccurs="1">

<xs:element name="optionAlertRequest" type="AlertRequest" minOccurs="1" maxOccurs="1"/>

<xs:element name="optionStopEventRequest" type="StopEventRequest" minOccurs="1"

maxOccurs="1"/>

<xs:element name="optionTripInfoRequest" type="TripInfoRequest" minOccurs="1" maxOccurs="1"/>

</xs:choice>

</xs:sequence>

</xs:complexType>

Obrázek 4 - Výstřižek schématu XSD stanovujícího strukturu prvku PtRequest (článek B.1.3 normy)

Příloha C (informativní) Příklady použití PTS

Tato příloha (rozsah 18 stran) obsahuje konkrétní příklady pro 3 hlavní případy užití: Informace o výstrahách, Informace o jízdních řádech, jak plánovaných, tak v reálném čase a Individuální požadavky na informace o cestě, většinou doplněné o schématické znázornění obsahu použitých komponent v daném příkladu.

Článek C.2 Výstrahy uvádí příklady výstrah. Příklady zahrnují uzavření stanice metra, zpoždění metra v obou směrech, zrušení příměstské železniční služby a uzavření trasy autobusové linky.

Článek C.3 Jízdní řády uvádí příklady pro jízdní řády pro určitou zastávku a pro určitou linku. Příklady zahrnují odjezdový jízdní řád pro stanici metra, příjezdový jízdní řád pro železniční stanici, odjezdový jízdní řád pro letiště a jízdní řád vlaku.

Článek C.4 Výstraha a jízdní řád uvádí příklad, kdy je informace o výstrahách a aktualizovaný jízdní řád doručena ve stejné zprávě.

Článek C.5 Požadavek uvádí příklad relace požadavku a odpovědi pro všechny případy použití. Pro každý případ použití definuje PTS dedikovaný požadavek.

Článek C.6 AlertRequest uvádí příklad požadavku na informace o výstrahách ve veřejné dopravě. Může zahrnovat požadavek na všechny aktuální výstrahy nebo na určité výstrahy pro specifické zastávky, dopravní prostředky nebo linky.

Článek C.7 StopEventRequest uvádí příklad požadavku na informace o jízdních řádech. Může zahrnovat požadavek na odjezdový nebo příjezdový jízdní řád pro specifické zastávky nebo jízdní řád pro konkrétní vlak.

Článek C.8 TripInfoRequest uvádí příklad požadavku na informace o individuálních cestách. Může zahrnovat požadavek na individuální cestu nebo cestu se speciálními preferencemi, jako je potřeba vozidel s bezbariérovým vstupem a výtahy.

Článek C.9 Odpověď na TripInfoRequest uvádí příklad odpovědi na požadavek. Různé cesty (návrhy cest) se objevují v samostatných zprávách. Popisují jednotlivé úseky cesty, včetně informací o veřejné dopravě, identitě linek, trase a časových informacích. Mohou zahrnovat i speciální preference, jako je potřeba vozidel s bezbariérovým vstupem a výtahy.

Výběr podle typu

Výběr podle aplikačních oblastí