ISO DIS 20529-2 - Inteligentní dopravní systémy – Rámec norem pro zelené ITS (G-ITS) – Část 2: Aplikace služeb integrované mobility
Aplikační oblast: Městské ITS
Počet stran: 56
Rok zpracování extraktu: 2019
Skupina témat: Integrovaná městská mobilita
Téma normy: Rámec pro zelené ITS (ekomobilitu), Aplikace integrované mobility
Charakteristika tématu: Technické požadavky na aplikaci služeb integrované mobility pro ekomobilitu
Struktura služeb ekomobility a celkový kontext
Vymezení jednotlivých aktérů komunikace v rámci ekomobility a Definice případů užití: volba trasy pro cestování vozidlem a alternativními prostředky
formát dat: datové struktury včetně vzorků dat, a povinné/nepovinné datové prvky
ASN.1
Úvod
Norma ISO 20529 sestává ze dvou částí. První uvádí obecné informace a definice případů užití rámce pro zelené ITS systémy (označované G-ITS). Část 2 normy ISO 20529 poskytuje rámcový přehled nákladově efektivních technologií a souvisejících norem, které jsou potřeba pro nasazení, údržbu i provoz udržitelných „zelených“ inteligentních dopravních systémů (G-ITS) a technologií pro ekomobilitu.
Zelené ITS (G-ITS) se zaměřují na služby spojené s ekologickou mobilitou ve městech. Standardy G-ITS cílí na využití standardizovaných rozhraní pro výměnu dat mezi systémy integrované mobility prostřednictvím cloudových služeb za využití bezdrátových sítí a přenosných zařízení. Tato zařízení nejsou odvislá od infrastruktury, a proto je jejich zavedení snazší i v méně rozvinutých oblastech světa.
Tato část technické normy (dále jen “popisovaný dokument”), popisuje technické požadavky na aplikaci služeb integrované mobility pro G-ITS, která je použita v osobní ITS stanici a která komunikuje se všemi ITS stanicemi, tj. s centrální, vozidlovou i ITS stanicí na straně infrastruktury. Požadavky jsou spojeny s konkrétními případy užití a komunikační protokol je definován dle ISO 14817.
Užití
Popisovaný dokument je určen pro vývojáře či provozovatele dopravních aplikací, jejichž cílem je integrace jejich produktu do jedné platformy mobility.
1. Předmět normy
Tato část normy řeší poskytování informace o mobilitě podle priorit uživatele na vyžádání za použití široké škály existujících dopravních aplikací na přenosných zařízeních. Definuje integrovanou platformu pro informace o mobilitě jako metodicky popsanou službu, kterou je nutné integrovat do daných aplikací mobility s ohledem na různé druhy dopravy.
2. Souvisící normy
Popisovaný dokument se odkazuje na komunikační architekturu ITS (ISO 21217), základní technickou zprávu pro přenosná zařízení (ISO/TR 10992) a základní normu definující protokol komunikace mezi vozidlem, infrastrukturou a přenosným zařízením pro vyšší bezpečnost dopravy (ISO/TR 13184-1). Dále se odkazuje na jednotný registr (ISO 14817) a základní normu (ISO TR 20529-1).
3. Termíny a definice
Tato část technické normy definuje 5 termínů, z nichž specifické jsou tyto:
zelené [[3336981|SVRT]] (green [[3336981|SVRT]], G-[[3336981|SVRT]]) – nový koncept dopravního systému, jehož rozvoj se očekává na základě celospolečenského globálního posunu k ekologické, nízkouhlíkové mobilitě
ekomobilita (eco-mobility) – systémy a služby ekologické dopravy postavené na ekologických vozidlech a souvisejících zařízeních
ekokilometry; ekobody (eco mileage; eco points) – podnět ve formě ukazatele (eko bodů) daný cestujícím, kteří dobrovolně chtějí snížit spotřebu fosilních paliv při užívání různých druhů dopravy
osobní stanice (personal [[3336981|SVRT]] station, P-[[3336981|SVRT]]-S) – implementace [[3336981|SVRT]] stanice do subsystému nástroje uživatele (např. mobilního telefonu)
4. Symboly a zkratky
3.2 Zkratky
Tato kapitola obsahuje výčet 17 standardních zkratek z oblasti ITS.
G-ITS (green-intelligent transportation systems) – zelené/eko inteligentní dopravní systémy
P-ITS-S (personal – intelligent transport system – station) – osobní stanice inteligentního dopravního systému
V-ITS-SG (vehicle – intelligent transport system – station gateway – gateway) vozidlové stanice inteligentního dopravního systému
Další termíny a zkratky z oboru ITS jsou obsaženy ve slovníku ITS terminology (www.itsterminology.org).
4 Přehled dokumentů
Tato kapitola uvádí přehled všech částí normy. Ten obsahuje přehled případů užití (první část) a technické požadavky na komunikaci (tato část).
5 Obecné informace
Tato kapitola obsahuje úvod do problematiky ekomobility a souvisejících služeb. Článek 5.2 uvádí schematický záběr G-ITS konceptu (viz obr. 1), který propojuje ITS služby a ekomobilitu, které dohromady tvoří G-ITS služby.
Obrázek 1 – Koncept služby G-ITS (obr. 1 normy)
Následující obrázek ukazuje klíčové aplikace G-ITS, které oproti běžným službám ITS upřednostňují ekologii nad rychlostí, tj. dobou trvání cesty. cestovním časem.
Obrázek 2 – Koncept služby G-ITS (obr. 2 normy)
Následující obrázek ilustruje záměry autorů nabídnout městům integraci i jiných druhů dopravy (např. elektrokoloběžka), než jsou jen tradiční. Takový přístup vyžaduje integraci i dalších poskytovatelů služeb (nejen dopravních, ale např. telekomunikačních nebo mapových, např. navigačních).
Obrázek 3 – Logická struktura G-ITS (obr. 3 normy)
6 Přehled případů užití a jejich definice
Základní případy užití G-ITS služeb, viz následující obrázek, jsou v článku 6.1.1 tříděny do dvou úrovní: prvním krokem je volba tras podle preferencí uživatele a druhým krokem je rozhodování o použitém dopravním prostředku.
Obrázek 4 – Přehled případů užití G-ITS (obr. 4 normy)
V článku 6.1.2 je struktura případů užití (UC) zpracována do souvisejících klastrů (obr. 5 níže), následně jsou případy užití popsány dle jednotlivých služeb, viz obrázek 6.
Obrázek 5 – Klasifikace případů užití G-ITS (obr. 5 normy)
Článek 6.2 následně obsahuje konkrétní popisy případů užití a jejich architekturu. Následující obrázek ilustruje případ užití “Volba trasy”.
Obrázek 6 – Schéma komunikace v rámci služby Volba trasy (obr. 6 normy)
Všechny případy užití jsou následně popsány tabelárním způsobem zahrnujícím stručný popis případu, cílů, specifikace aktérů, vstupů, výstupů, procesního postupu a typu zpráv v celkem 11 tabulkách; některé případy užití nejsou dosud zpracovány. Pro ilustraci formy popisu byl vybrán případ užití Informace o dopravních zónách pro vozidla bez uhlíkové stopy.
Případ užití | Klastr | Volba trasy | ||||
Název | UC 1.3 Informace o ekozónách (zónách bez uhlíkové stopy) | |||||
Stručný popis | Ekozóny jsou nástrojem zaváděným pokročilejšími městy, aby snížily skleníkové plyny až na nulu, a tudíž všechny dopravní prostředky emitující tyto plyny jsou zde zakázány. Tato informace musí zahrnovat: Identifikaci ekozón Správu a informace o ekozónách | |||||
Aktor | Dopravní úřad, přenosné zařízení, cloudový server | |||||
Cíl | Management eko-poptávky a vjezdu do ekozóny | |||||
Vstup | Identifikace ekozón | |||||
Výstup | Správa a informace o ekozónách | |||||
Procesní kroky | Přenosné zařízení uživatele periodicky zasílá informaci o své jízdě včetně polohy, rychlosti apod. Server zašle zprávu přenosnému zařízení v případě, že trasa vede skrz ekozónu V případě výběru vjezdu do ekozóny uživatelem, server zašle detailní informace o ekozóně jako je mapa a související ekobody do přenosného zařízení Při vjezdu uživatele do ekozóny server přičte ekobody (pro ekologické vozidlo) či odvodí hodnoty (pro vozidlo s fosilními palivy) dle typu vozidla ujetých kilometrů. Při výjezdu uživatele z ekozóny server vypočítá ekobody dle ujeté vzdálenosti a zašle notifikaci do přenosného zařízení. | |||||
Zpráva | Krok č. | Název | Kapitola | Exe | Popis | |
1. | Info o ekojízdě | 7.10 | P-ITS-S | Informace o jízdě v reálné čase zasílané do serveru | ||
2. | Notifikace |
| V-ITS-SG | Textová informace, varování a/nebo alarm pro uživatele | ||
3. | Odpověď uživatele | 7.19 | P-ITS-S | Požadavek na vjezd do ekozóny v trase jízdy | ||
4. | Info o ekozóně | 7.8 | V-ITS-SG | Informace o ekozóně | ||
5. | Notifikace |
| V-ITS-SG | Textová informace, varování a/nebo alarm pro uživatele | ||
8. | Notifikace |
| V-ITS-SG | Textová informace, varování a/nebo alarm pro uživatele | ||
9. | Notifikace |
| V-ITS-SG | Textová informace, varování a/nebo alarm pro uživatele | ||
7 Formát výměny dat G-ITS
Kapitola 7 (30 stran textu) obsahuje popis datových prvků zpráv pro jednotlivé případy užití uvádějící povinné i nepovinné prvky. Aktuální verze normy obsahuje 19 případů užití popsaných ve 38 tabulkách; každý případ užití je tak dále popsán dvěma typologicky stejnými datovými popisy, viz výřezy z normy níže. Každý případ užití je doplněn příkladem; zde pro ilustraci je uveden příklad pro editaci cestovního plánu.
Tabulka 1 – Definice informace o ekozóně (tab. 26 normy)
Tabulka 2 – Příklad informace o ekozóně (tab. 27 normy)