ISO/TR 19639 - Analýza norem EFC pro jejich využití v platebních systémech multimodální dopravy
Aplikační oblast: Elektronický výběr poplatků (EFC)
Rok vydání normy a počet stran: Vydána 2015, 42 stran
Rok zpracování extraktu: 2016
Skupina témat: Další možnosti užití norem pro mýtné systémy
Téma normy: Platební schémata
Charakteristika tématu: Analýza použití norem EFC v rámci platebních schémat pro multimodální způsob dopravy
Nástin možného schématu propojení architektury EFC a platebních systémů multimodální dopravy.
Úvod
Tato technická zpráva se zabývá analýzou existujících norem EFC v rámci jejich použitelnosti pro jednotné platební systémy v multimodálních dopravních službách (zde je míněno hlavně elektronické mýtné a veřejná doprava). Cílem analýzy je identifikovat potenciální nedostatky norem EFC (či případně identifikovat požadavky na nové normy) a navrhnout změny tam, kde je to možné a žádoucí (např. rozšíření datových atributů a elementů).
Poznámka: Extrakt uvádí vybrané kapitoly popisovaného dokumentu a přejímá původní číslování kapitol.
Užití
Cílem popisovaného dokumentu je prozkoumání existujících norem EFC v rámci jejich vhodnosti použití pro platební mechanismy multimodálních dopravních služeb a návrhy na jejich potenciální změny s ohledem na dané téma. Dokument je vhodný pro veřejnou i privátní sféru – pro potenciální poskytovatele služeb souvisejících s dopravou (či přímo jen platbou), integrátory a subjekty zodpovídající za zpoplatnění dopravních infrastruktur.
1. Předmět normy
Cílem popisovaného dokumentu je následující (mimo aspekty zmíněné výše):
návrh vhodného modelu zahrnující systémy EFC a další dopravní služby
identifikace komunikačních rozhraní mezi systémy EFC a službami veřejné dopravy (včetně e-money)
identifikace dalších požadavků pro komunikaci, zejména na straně EFC systémů, a návrh na jejich případně zapracování do existujících (či nových) norem EFC
specifikace metodických pokynů pro potenciální revizní procesy norem EFC
Co se týče jednotlivých typů EFC systémů, tento dokument bere v potaz jejich široké spektrum (autonomní, používající DSRC, využívající platbu pre-pay či post-pay).
2. Souvisící normy
Dále je uveden výběr nejdůležitějších souvisejících dokumentů z kap. Normative references a Bibliography/Literature.
ČSN ISO 17573:2010 (01 8383), Elektronický výběr poplatků (EFC) – Architektura systémů zpoplatňujících vozidla
ČSN EN ISO 12855:2013 (01 8295), Elektronický výběr poplatků (EFC) – Výměna informací mezi poskytovateli a výběrčími mýtného
ČSN EN ISO 14906:2011 (01 8382), Elektronický výběr poplatků (EFC) – Stanovení aplikačního rozhraní pro vyhrazené spojení krátkého rozsahu
ČSN CEN ISO TS 25110:2013 (25110), Elektronický výběr poplatků (EFC) – Definice rozhraní pro palubní účet používající integrovaný obvod
3. Termíny a definice
Kapitola Termíny a definice obsahuje 14 termínů a definic souvisících s touto normou, z nichž nejdůležitější jsou následující:
centrální účet (central account) – platební prostředky (např. elektronická hodnota, počet průjezdů v rámci EFC systému) uložená v centrálním zařízení, jež je provozováno poskytovatelem služby EFC
účet integrovaný v palubní jednotce (on-board account) – platební prostředky (např. elektronická peněženka, evidence použití silniční infrastruktury, atd.) uloženy v rámci platebního média a integrované v palubní jednotce
platební prostředky (payment means) – hodnota (např. hotovosti nebo elektronické peněženky), odkaz na centrální účet nebo číslo kreditní karty nebo smlouva, jež poskytuje uživateli přístup k poskytovaným službám
platební médium (payment medium) – nosič či úložiště platebních prostředků, např. papírový token, čipová karta, smart-phone nebo palubní jednotka
4. Symboly a zkratky
Kapitola Zkratky obsahuje 11 zkratek souvisících s touto normou, z nichž nejdůležitější jsou následující:
DSRC- vyhrazené spojení krátkého dosahu (EN ISO 14906) (dedicated short range communications (EN ISO 14906))
EFC- elektronické mýtné systémy (electronic fee collection)
ERP- elektronické mýtné systémy (electronic road pricing)
5 Kontext
Tato kapitola shrnuje obecné a motivační aspekty provedené analýzy. Poskytuje ucelený přehled různých typů EFC systémů a jejich porovnání v rámci jednotlivých implementací v Evropě a Asii. Tento přehled bere v potaz následující atributy:
použitá technologie
typ účtu
způsob platby
postavení jednotlivých rolí (poskytovatel platebních prostředků, poskytovatel OBU, držitel OBU, plátce mýtného)
existence možnosti jednotné platby za služby EFC a veřejnou dopravu
V rámci kontextu poskytuje tato kapitola náhled na model EFC definovaný v normě ISO 17573:2010 s ohledem na role, jež jsou zmíněny v přehledu typů EFC systémů. Jsou rovněž indikovány potřeby podrobnější specifikace u jednotlivých rolí (např. poskytovatel platebních prostředků).
6 Aspekty týkající se palubního účtu EFC
Tato kapitola prezentuje aspekty EFC modelu, jež se mohou jevit jako nedostačující v rámci detailnější specifikace operací souvisejících s uživatelským účtem integrovaným v palubní jednotce (tzv. on-board account). Jedná se zejména o tyto operace:
proces vydávání platebních prostředků
operace reload (dobití kreditu)
operace související se správou tzv. hot-listů (tj. seznamu povolených či zakázaných platebních prostředků)
schvalování jednotlivých platebních prostředků
Kapitola rovněž prezentuje, jakým způsobem se promítají výše uvažované operace do architektury EFC (tak, jak ji specifikuje norma ISO 17573:2010). Níže uvedené diagramy zobrazují původní EFC architekturu a aktualizovanou, s procesy pro provoz uživatelských účtů integrovaných do palubní jednotky.
Dále tato kapitola prezentuje vývojové diagramy zobrazující chování EFC systémů v případě použití uživatelských účtů integrovaných v palubní jednotce. Jedná se zejména o následující procesy:
vytvoření nové instance pro roli poskytovatele platebních prostředků
vymáhání poplatků od poskytovatele platebních prostředků
7 Aspekty týkající se multimodální dopravy
Tato kapitola poskytuje stručný přehled případů implementace role poskytovatele platebních prostředků v rámci již existujících systémů umožňující jednotnou platbu mýtného a za službu veřejné dopravy. Jedná se o tyto případy (ve všech je použito čipové karty coby platebního prostředku):
platební prostředky v režii EFC systému
platební prostředky v režii služby veřejné dopravy
platební prostředky v režii e-money
V souvislosti s výše uvedenými případy prezentuje tato kapitola strukturu jednotlivých architektur EFC.
8 Závěry a doporučení
Tato kapitola prezentuje nejdůležitější výsledky analýzy, zejména z pohledů požadavků na definici nových komunikačních rozhraní, bezpečnost, použití platebních prostředků a palubních jednotky. Rovněž uvádí doporučení pro změny současné architektury EFC (norma 17573:2010), zejména z pohledu procesů, jež jsou zmíněny v kapitole 6. Tato hlediska jsou rovněž reflektována v doporučeních pro tvorbu nových pracovních položek (tedy norem).
Příloha A (informativní) Přehled elektronických mýtných systémů
Příloha A obsahuje přehledovou tabulku typů mýtných systémů s geografickým členěním.
Příloha B (normativní) Příklady EFC systémů a jejich platebních systémů
Příloha B obsahuje popis již existujících modelů EFC – jedná se o fungující systémy v zemích Asie (Korea a Japonsko).
Příloha C (normativní) Příklady existujících multimodálních dopravních služeb
Příloha C prezentuje příklady existujících multimodálních dopravních služeb – opět se jedná o systémy v zemích Asie (Singapur, Malajsie a Japonsko) .
Příloha D (normativní) Otevřený platební systém pro jednotnou platbu
Příloha D stručně popisuje strukturu platebního systému, umožňující uživatelům integrovanou platbu za dopravu a jiné ITS služby. Podstatou systému je jednotný platební účet, jenž by umožňoval poskytovatelům platebních prostředků a aplikací nabídnout uživateli různá řešení pro platbu. V rámci systému jsou definovány následující role:
uživatel
správce dopravní služby (např. smluvní strana s uživatelem, účtování za použití služeb, atd.)
správce provozu (správce služby, jež je poskytována uživateli)
Diagram níže zobrazuje uvažované schéma použití platebního systému.
Příloha E (normativní) Příklady jednotného použití platebních prostředků
Příloha E prezentuje dva příklady možné realizace jednotného platebního systému v rámci spektra dopravních služeb:
jeden platební účet a jeden platební prostředek použit pro platbu za použití dopravních služeb
jeden platební účet a různé platební prostředky, jež lze použít pro platbu za dopravní služby
Dále se příloha zabývá výhodami jednotného platebního systému a jeho dalšími možnými aplikacemi.