ISO TR 21190 - Elektronický výběr poplatků – Zkoumání metod zpoplatňování a technologií k budoucí standardardizaci

Aplikační oblast: Elektronický výběr poplatků (EFC)

PDF

Rok vydání normy a počet stran: Vydána 2018, 77 stran

Rok zpracování extraktu: 2018

Skupina témat: Další možnosti užití norem pro mýtné systémy

Téma normy: Systémová architektura

Charakteristika tématu: Analýza principů zpoplatnění silnic a použitých technologií za účelem definice témat pro potenciální budoucí normy pro elektronické mýtné systémy.

Úvod, vysvětlení východisek
Popis architektury, hierarchie, rolí a vztahů objektů

Popis jednotlivých principů zpoplatnění s ohledem na čas, místo a vzdálenost. Výčet možných cílů implementace aplikace elektronického mýtného systému, pokrývající všechny funkční celky (zpoplatnění, kontrola a postih, platební systémy a poskytování informací). Analýza jednoltivých klasifikačních kritérií pro definici tarifního schématu. Popis vztahu mezi principy / cíly a funkčními celky EFC systémů. Sezanm doporučení pro zvolene kombinace cílů, principů a technologií pro aplikaci elektronického mýzné systému.

Popis procesu / funkce / způsobu použití

Definice požadavků pro jednotlivé funkční celky EFC systému, cíle a pricnipy zpoplatnění. Popis technologií a jejich použití v rámci EFC systému a zároveň coby subjekt pro potenciální budoucí standardizaci (v případě těch jež dnes buď použity nejsou či v minoritní míře).

Popis rozhraní / API / struktury systému

Jednoduchý popis komunikační architektury EFC systému za použití jednotlivých technologií.

Definice protokolu / algoritmu / výpočtu
Definice reprezentace dat / fyzikálního významu
Definice konstant / rozsahů / omezení

Úvod

Technická zpráva ISO/TR 21190 (dále jen “popisovaný dokument”) poskytuje ucelený pohled na problematiku elektronických mýtných systémů. Jednak z perspektivy již existujících mýtných systémů (reflektujících známé příklady strategií pro výběr mýtného) a technologií, na nichž jsou tyto systémy založeny, a také z perspektivy nových (případně dosud nepoužitých) technologií a jejich užití v rámci mýtných systémů a případně i nově vyžadovaných mýtných strategií. Vzhledem k povaze dokumentu (technická zpráva), je obsah pouze informativního charakteru.

Tabulka 1 – Vztah mezi potřebami a strategiemi pro výběr mýta a technologiemi (tabulka 1 normy)

Poznámka: Extrakt uvádí vybrané kapitoly popisovaného dokumentu a přejímá původní číslování kapitol.

Užití

Cílem popisovaného dokumentu je analýza současných a také potenciálních budoucích potřeb a strategií, které se týkají výběru mýtného. Implementace mýtných systémů, jež odpovídají představám a potřebám jednotlivých mýtných strategií jsou založeny na dobře známých technologiích. Pokud budeme brát v potaz nové potřeby a strategie, je rovněž nutné se ptát, zda-li jsou již existující technologie schopny požadavkům případných nových potřeb vyhovět. Z tohoto důvodu bere tato zpráva v potaz technologie, které jsou z pohledu jejich užití v rámci mýtných systémů klasifikovány jako nové. Obsah této zprávy je důležitý zejména pro instituce zabývající se normalizací, nicméně díky obecnému přehledu již existujících potřeb a strategií pro výběr mýtného a jejich implementací je vhodná pro kteroukoliv entitu zabývající se problematikou elektronických mýtných systémů.

1. Předmět normy

Popisovaný dokument se zabývá vztahem mezi požadavky, jež reflektují specifické potřeby a strategie týkající se výběru mýta, a relevantních technologií pro výběr mýtného s cílem identifikovat potenciální budoucí náplň standardizace. Tato analýza je prováděna za účelem následujících aspektů:

  • Klasifikace konvenčních i nových potřeb a strategií a jejich funkčních požadavků

  • Klasifikace již existujících, a také nových technologií, jež lze použít v rámci implementace elektronických mýtných systémů či případně dalších telematických služeb

  • Analýza rozdílů mezi potřebami nových strategií pro výběr mýtného a existujících technologií, jež jsou běžně používány v rámci implementací elektronických mýtných systémů

  • Doporučení, ohledně nových norem a případných změn v již existujících normách, reflektující výsledek výše zmíněné analýzy

Následující obrázek prezentuje proces pokrývající přípravu obsahu a struktury tohoto dokumentu.

 

Obrázek 1 – Předmět tohoto dokumentu (obrázek 1 normy)

2. Souvisící normy

Popisovaný dokument neuvádí souvisící normy.

3. Termíny a definice

V této normě je uvedeno 6 termínů. Mezi ty nejpodstatnější lze zařadit následující:

úroveň služby (level of service) – ohodnocení kvality dopravních prvků a služeb z perspektivy účastníka silničního provozu (nebo též uživatele), jež bere v potaz rychlost, vhodnost a pohodlí v rámci hodnotících kritérií

otevřená platba (open payment) – platební proces, jenž využívá rozhraní založených na otevřených specifikacích

požadavek na výkon služby (transport performance requirement) – vyžadovaná úroveň služby vztahující se ke stanoveným provozním cílům a výkonnostním metrikám

Další termíny a zkratky z oboru ITS jsou obsaženy ve slovníku ITS terminology.

4. Symboly a zkratky

V této kapitole je uvedeno 37 symbolů a zkratek, z nichž nejdůležitější jsou následující:

AET veškeré elektronické mýtné (All Electronic Tolling)

EPC elektronický identifikátor produktu (Electronic Product Code)

HOT výběr mýtného založený na obsazenosti vozidla (High Occupancy Tolling)

HOV vozidlo s vysokou mírou obsazenosti (High Occupancy Vehicle)

RUC výběr mýtného (Road User Charging)

WIM vážení za jízdy (Weight In Motion)

Další termíny a zkratky z oboru ITS jsou obsahem slovníku ITS terminology (www.itsterminology.org).

5 Mýtné strategie

Tato kapitola obsahuje detailní popis strategií pro výběr mýtného. Strategie jako taková v sobě obsahuje primární účel implementace mýtného systému (např. za účelem získání zdrojů k financování rozvoje dopravní infrastruktury).

Tyto strategie jsou rozděleny na konvenční, nové a integrované. Tyto skupiny zohledňují různé aspekty hrající roli při tvorbě daných strategií (např. zdroje financování pro jednotlivé fáze implementace a provozu či jejich důsledky na dopravní infrastrukturu či dopravu jako takovou). Tabulky uvedené níže sumarizují jednotlivé skupiny mýtných strategií společně s jednoduchým popisem metody, resp. implementace dané instance elektronického mýtného systému.

Tabulka 2 prezentuje konvenční strategie.

Tabulka 2 – Konvenční strategie (tabulka 2 normy)


 

Tabulka 3 prezentuje nové strategie.

Tabulka 3 – Nové strategie (tabulka 3 normy)


 

Tabulka 4 prezentuje integrované strategie.

Tabulka 4 – Integrované strategie (tabulka 4 normy)

6  Funkční požadavky

Tato kapitola obsahuje specifikaci požadavků pro jednotlivé komponenty funkčního EFC modelu. Model EFC systému se skládá z následujících pěti komponent:

  • Platební systém – Část systému umožňující platbu za použití zpoplatněné silniční infrastruktury. Model rozlišuje dvě alternativy, tzv. „on-board account“ (palubní účet) a „central account (centrální účet).

  • Kontrola a vymáhání pokut – Důležitá část mýtného systému pokrývající kontrolu uživatelů vzhledem k dodržování požadavků a pravidel stanovených institucí, která má výběr mýtného na starosti.

  • Kalkulace mýtného – Nejdůležitější součást mýtného systému provádějící kalkulaci dlužné částky mýta pro jednotlivé uživatele na základě jejich tarifní třídy.

  • Poskytování dat/informací – Část systému pokrývající poskytování dat a informací z EFC systému směrem k uživateli.

  • Vzájemná komunikace a zabezpečení – Integrační část systému, zajišťující zabezpečenou komunikaci mezi výše uvedenými entitami.

Obrázek 2 – Model EFC systému (obrázek 2 normy)


 

Funkční požadavky, resp. jejich specifikace, zohledňuje výše uvedenou strukturu modelu EFC systému a týká se zejména tarifního schématu, požadované kvality služeb a detekce porušení pravidel mýtného systému.

7  Technologie pro požadavky

Tato kapitola obsahuje popis technologií, jejichž prostřednictvím jsou funkční požadavky specifikované v Kapitole 6 realizovány. Opětovně je popis a seznam jednotlivých technologií řazen na základě výše zmíněného modelu EFC systému. V rámci entity „kalkulace mýtného“ se jedná např. o technologie nutné k měření ujeté vzdálenosti, aktuální hmotnosti vozidla či jeho velikosti, detekci emisní třídy, apod.

8  Mýtné technologie

Tato kapitola obsahuje popis technologií, jejichž užití pro implementaci entity „kalkulace mýtného“ modelu EFC již buďto existuje, nebo je identifikováno coby potenciálně možné. V rámci existujících technologií obsahuje kapitola popis technologií DSRC, GNSS/CN a ANPR. V rámci budoucích možných technologií obsahuje kapitola stručný popis a modelový diagram pro následující technologie:

  • Počítač kilometrů

  • Pasivní RFID

  • WAVE

  • Vážení za jízdy (WIM)

  • Bluetooth

  • CN-5G

  • A-GNSS

9  Doporučení

Tato kapitola obsahuje osm oblastí souvisejících s EFC, jež jsou navrženy pro detailnější analýzu a posouzení v rámci potenciální budoucí normalizace. Jedná se o následující oblasti:

  • Využití EFC v rámci managementu dopravy

  • Systém EFC založený na technologii RFID

  • Systém EFC založený na technologii využívající počítač kilometrů

  • Systém EFC založený na technologii ANPR

  • Systém EFC využívající vážení za jízdy

  • Systém EFC založený na technologii WAVE

  • Systém EFC založený na technologii CN-5G

  • Systém EFC založený na technologii A-GNSS

Příloha A (informativní) Aplikace technologií v rámci EFC systémů

Příloha A obsahuje konkrétní příklady aplikace technologií v rámci implementace EFC systémů (např. Japonsko, USA, Korea, Čína, Česká republika).

Příloha B (informativní) Příklad mýtného tarifu

Příloha B obsahuje konkrétní příklad schématu mýtného tarifu (tarifní tabulku s časovými zónami pro systém mýtného v Singapuru).

Příloha C (informativní) Porovnání komunikačních technologií

Příloha C obsahuje technický popis a porovnání jednotlivých komunikačních technologií, jež tato zpráva zmiňuje (jedná se zejména o fyzikální charakteristiky).

Příloha D (informativní) Příklady legislativ týkajících se mýtných strategií

Příloha D obsahuje seznam příkladů legislativ, jež slouží coby základní entita při tvorbě strategií pro výběr mýtného (např. Evropa, Japonsko, Singapur či Velká Británie – Londýn).

 

 

Výběr podle typu

Výběr podle aplikačních oblastí