ISO TR 21190 - Elektronický výběr poplatků – Zkoumání metod zpoplatňování a technologií k budoucí standardardizaci
Aplikační oblast: Elektronický výběr poplatků (EFC)
Rok vydání normy a počet stran: Vydána 2018, 77 stran
Rok zpracování extraktu: 2018
Skupina témat: Další možnosti užití norem pro mýtné systémy
Téma normy: Systémová architektura
Charakteristika tématu: Analýza principů zpoplatnění silnic a použitých technologií za účelem definice témat pro potenciální budoucí normy pro elektronické mýtné systémy.
Popis jednotlivých principů zpoplatnění s ohledem na čas, místo a vzdálenost. Výčet možných cílů implementace aplikace elektronického mýtného systému, pokrývající všechny funkční celky (zpoplatnění, kontrola a postih, platební systémy a poskytování informací). Analýza jednoltivých klasifikačních kritérií pro definici tarifního schématu. Popis vztahu mezi principy / cíly a funkčními celky EFC systémů. Sezanm doporučení pro zvolene kombinace cílů, principů a technologií pro aplikaci elektronického mýzné systému.
Definice požadavků pro jednotlivé funkční celky EFC systému, cíle a pricnipy zpoplatnění. Popis technologií a jejich použití v rámci EFC systému a zároveň coby subjekt pro potenciální budoucí standardizaci (v případě těch jež dnes buď použity nejsou či v minoritní míře).
Jednoduchý popis komunikační architektury EFC systému za použití jednotlivých technologií.
Úvod
Technická zpráva ISO/TR 21190 (dále jen “popisovaný dokument”) poskytuje ucelený pohled na problematiku elektronických mýtných systémů. Jednak z perspektivy již existujících mýtných systémů (reflektujících známé příklady strategií pro výběr mýtného) a technologií, na nichž jsou tyto systémy založeny, a také z perspektivy nových (případně dosud nepoužitých) technologií a jejich užití v rámci mýtných systémů a případně i nově vyžadovaných mýtných strategií. Vzhledem k povaze dokumentu (technická zpráva), je obsah pouze informativního charakteru.
Užití
Cílem popisovaného dokumentu je analýza současných a také potenciálních budoucích potřeb a strategií, které se týkají výběru mýtného. Implementace mýtných systémů, jež odpovídají představám a potřebám jednotlivých mýtných strategií jsou založeny na dobře známých technologiích. Pokud budeme brát v potaz nové potřeby a strategie, je rovněž nutné se ptát, zda-li jsou již existující technologie schopny požadavkům případných nových potřeb vyhovět. Z tohoto důvodu bere tato zpráva v potaz technologie, které jsou z pohledu jejich užití v rámci mýtných systémů klasifikovány jako nové. Obsah této zprávy je důležitý zejména pro instituce zabývající se normalizací, nicméně díky obecnému přehledu již existujících potřeb a strategií pro výběr mýtného a jejich implementací je vhodná pro kteroukoliv entitu zabývající se problematikou elektronických mýtných systémů.
1. Předmět normy
Popisovaný dokument se zabývá vztahem mezi požadavky, jež reflektují specifické potřeby a strategie týkající se výběru mýta, a relevantních technologií pro výběr mýtného s cílem identifikovat potenciální budoucí náplň standardizace. Tato analýza je prováděna za účelem následujících aspektů:
Klasifikace konvenčních i nových potřeb a strategií a jejich funkčních požadavků
Klasifikace již existujících, a také nových technologií, jež lze použít v rámci implementace elektronických mýtných systémů či případně dalších telematických služeb
Analýza rozdílů mezi potřebami nových strategií pro výběr mýtného a existujících technologií, jež jsou běžně používány v rámci implementací elektronických mýtných systémů
Doporučení, ohledně nových norem a případných změn v již existujících normách, reflektující výsledek výše zmíněné analýzy
Následující obrázek prezentuje proces pokrývající přípravu obsahu a struktury tohoto dokumentu.
2. Souvisící normy
Popisovaný dokument neuvádí souvisící normy.
3. Termíny a definice
V této normě je uvedeno 6 termínů. Mezi ty nejpodstatnější lze zařadit následující:
úroveň služby (level of service) – ohodnocení kvality dopravních prvků a služeb z perspektivy účastníka silničního provozu (nebo též uživatele), jež bere v potaz rychlost, vhodnost a pohodlí v rámci hodnotících kritérií
otevřená platba (open payment) – platební proces, jenž využívá rozhraní založených na otevřených specifikacích
požadavek na výkon služby (transport performance requirement) – vyžadovaná úroveň služby vztahující se ke stanoveným provozním cílům a výkonnostním metrikám
4. Symboly a zkratky
V této kapitole je uvedeno 37 symbolů a zkratek, z nichž nejdůležitější jsou následující:
AET veškeré elektronické mýtné (All Electronic Tolling)
EPC elektronický identifikátor produktu (Electronic Product Code)
HOT výběr mýtného založený na obsazenosti vozidla (High Occupancy Tolling)
HOV vozidlo s vysokou mírou obsazenosti (High Occupancy Vehicle)
RUC výběr mýtného (Road User Charging)
WIM vážení za jízdy (Weight In Motion)
5 Mýtné strategie
Tato kapitola obsahuje detailní popis strategií pro výběr mýtného. Strategie jako taková v sobě obsahuje primární účel implementace mýtného systému (např. za účelem získání zdrojů k financování rozvoje dopravní infrastruktury).
Tyto strategie jsou rozděleny na konvenční, nové a integrované. Tyto skupiny zohledňují různé aspekty hrající roli při tvorbě daných strategií (např. zdroje financování pro jednotlivé fáze implementace a provozu či jejich důsledky na dopravní infrastrukturu či dopravu jako takovou). Tabulky uvedené níže sumarizují jednotlivé skupiny mýtných strategií společně s jednoduchým popisem metody, resp. implementace dané instance elektronického mýtného systému.
Tabulka 2 prezentuje konvenční strategie.
Tabulka 3 prezentuje nové strategie.
Tabulka 4 prezentuje integrované strategie.
6 Funkční požadavky
Tato kapitola obsahuje specifikaci požadavků pro jednotlivé komponenty funkčního EFC modelu. Model EFC systému se skládá z následujících pěti komponent:
Platební systém – Část systému umožňující platbu za použití zpoplatněné silniční infrastruktury. Model rozlišuje dvě alternativy, tzv. „on-board account“ (palubní účet) a „central account (centrální účet).
Kontrola a vymáhání pokut – Důležitá část mýtného systému pokrývající kontrolu uživatelů vzhledem k dodržování požadavků a pravidel stanovených institucí, která má výběr mýtného na starosti.
Kalkulace mýtného – Nejdůležitější součást mýtného systému provádějící kalkulaci dlužné částky mýta pro jednotlivé uživatele na základě jejich tarifní třídy.
Poskytování dat/informací – Část systému pokrývající poskytování dat a informací z EFC systému směrem k uživateli.
Vzájemná komunikace a zabezpečení – Integrační část systému, zajišťující zabezpečenou komunikaci mezi výše uvedenými entitami.
Funkční požadavky, resp. jejich specifikace, zohledňuje výše uvedenou strukturu modelu EFC systému a týká se zejména tarifního schématu, požadované kvality služeb a detekce porušení pravidel mýtného systému.
7 Technologie pro požadavky
Tato kapitola obsahuje popis technologií, jejichž prostřednictvím jsou funkční požadavky specifikované v Kapitole 6 realizovány. Opětovně je popis a seznam jednotlivých technologií řazen na základě výše zmíněného modelu EFC systému. V rámci entity „kalkulace mýtného“ se jedná např. o technologie nutné k měření ujeté vzdálenosti, aktuální hmotnosti vozidla či jeho velikosti, detekci emisní třídy, apod.
8 Mýtné technologie
Tato kapitola obsahuje popis technologií, jejichž užití pro implementaci entity „kalkulace mýtného“ modelu EFC již buďto existuje, nebo je identifikováno coby potenciálně možné. V rámci existujících technologií obsahuje kapitola popis technologií DSRC, GNSS/CN a ANPR. V rámci budoucích možných technologií obsahuje kapitola stručný popis a modelový diagram pro následující technologie:
Počítač kilometrů
Pasivní RFID
WAVE
Vážení za jízdy (WIM)
Bluetooth
CN-5G
A-GNSS
9 Doporučení
Tato kapitola obsahuje osm oblastí souvisejících s EFC, jež jsou navrženy pro detailnější analýzu a posouzení v rámci potenciální budoucí normalizace. Jedná se o následující oblasti:
Využití EFC v rámci managementu dopravy
Systém EFC založený na technologii RFID
Systém EFC založený na technologii využívající počítač kilometrů
Systém EFC založený na technologii ANPR
Systém EFC využívající vážení za jízdy
Systém EFC založený na technologii WAVE
Systém EFC založený na technologii CN-5G
Systém EFC založený na technologii A-GNSS
Příloha A (informativní) – Aplikace technologií v rámci EFC systémů
Příloha A obsahuje konkrétní příklady aplikace technologií v rámci implementace EFC systémů (např. Japonsko, USA, Korea, Čína, Česká republika).
Příloha B (informativní) – Příklad mýtného tarifu
Příloha B obsahuje konkrétní příklad schématu mýtného tarifu (tarifní tabulku s časovými zónami pro systém mýtného v Singapuru).
Příloha C (informativní) – Porovnání komunikačních technologií
Příloha C obsahuje technický popis a porovnání jednotlivých komunikačních technologií, jež tato zpráva zmiňuje (jedná se zejména o fyzikální charakteristiky).
Příloha D (informativní) – Příklady legislativ týkajících se mýtných strategií
Příloha D obsahuje seznam příkladů legislativ, jež slouží coby základní entita při tvorbě strategií pro výběr mýtného (např. Evropa, Japonsko, Singapur či Velká Británie – Londýn).