Normy popisují návrh a ověřování celků a prvků pro komunikaci mezi člověkem a vozidlem.
Komunikace řidič-vozidlo (HMI)
Aplikační oblast: Varovné a kontrolní systémy ve vozidle a na pozemní komunikaci
Charakteristika
Umístění v hierarchii témat
Nadskupiny
- Silniční vozidla
- Rozhraní člověkstroj (HMI)
- Ergonomie
Podskupiny
- Symboly pro ovládací prvky, indikátory a kontrolní ukazatele
- Ergonomické aspekty dopravně informačních a řídicích systémů
- Varovné a řídicí systémy vozidla
- Externí HMI
Termíny a výstižné definice
odlišitelnost – dva či více varovných signálů, které poukazují na různé události a vyžadují různé řidičovy zásahy, musí mít šanci být odděleně vnímány, jestliže přicházejí k řidiči stejným smyslem nebo jsou prezentovány v těsné časové blízkosti. Pokud přichází nový signál v době, kdy je jiný se stejnou prioritou stále v platnosti, musí mít tento nový stejnou možnost být detekován, nesmí být tím stávajícím zamaskován, ani nesmí dojít k záměně jeho významu za změnu stavu původního varování.
srozumitelnost – proces porozumění varovnému signálu zahrnuje percepční a kognitivní procesy, za pomocí kterých uživatel interpretuje význam daných signálů.
integrace (integration) - včlenění a uspořádání několika zařízení nebo systémů do jednotného koherentního HMI, přičemž musí být při užití ve vozidle zajištěno, že lze všem varovným signálům správně porozumět, a to bez ohledu na to, kdy a jak jsou prezentovány (jednotlivě nebo současně)
úrovně varování (warning levels) - progresivní kritické úrovně akustických/vizuálních/dotekových/kinestetických informací nebo zpětných podnětů řidiči týkající se rizikových faktorů prostředí
konfigurace ovladačů (control configuration) – určitá kombinace ovládacích prvků s definovaným umístěním, orientací a rozložením
symbol (symbol) - obrazec vnímatelný vizuálním kanálem řidiče sloužící pro sdělení informace nezávisle na znalosti konkrétního jazyka (obvykle nakreslený, tištěný apod.) [ISO 2575:2010, definice 3.1]
úloha (task) – sled řídících činností vedoucích ke splnění úkolu, které bude řidič zpravidla dodržovat, dokud nebude dosaženo cíle
akustické informace a varování (audible information and warning) - akustické signály, které jsou použity pro informování řidiče o důležitých překážkách (např. pulsy, hlas)
obrazové informace a varování (visual information and warning) vizuální informace a varování představuje vizuální indikaci nebo signalizaci překážky zprostředkovanou řidiči, která se vyskytuje ve sledované zóně; příklady jsou uvedeny v příloze A
dotekové informace a varování (tactile information and warning) jsou fyzické stimuly, jež jsou užívány ke zprostředkování informace o přítomnosti překážky ve sledované zóně k řidiči; příklad je uveden v příloze A
oznámení nebezpečí (hazard notification) – informace zprostředkovaná řidiči upozorňující na vnější nebezpečí
varování (warning) – jeden z možných způsobů oznámení nebezpečí řidiči, který pro odvrácení vnějšího nebezpečí vyžaduje provedení zásahu
uvědomující zpráva (awareness message) – jeden z možných způsobů oznámení nebezpečí řidiči, upozorňující na potenciální vnější nebezpečí hrozící v následujícím krátkém časovém úseku
Popis řešené problematiky na vysoké úrovni (ne popis řešení)
Komunikaci mezi člověkem a vozidlem zásadně determinuje kapacita lidského kognitivního aparátu. Z toho důvodu je třeba komunikaci výrazně hierarchizovat a optimalizovat. V oblasti osobních vozidel je tato problematika obzvlášť důležitým tématem. Na rozdíl od aplikací směřujícím na profesionální systémy (tedy ovládané, řízené školenými profesionály), musí být interakce s osobními vozidly intuitivní a dobře přijímaná uživatelem.
Architektura popisovaného řešení
Základní módy komunikace jsou determinovány smysly, kterými člověk disponuje. Obvykle se udává, že v případě ovládání vozidla přichází až 90 procent informací vizuálním kanálem, další je sluchový a zbytek je většinou haptický. To jednak vymezuje prostor, kde se pravděpodobně bude komunikace odehrávat, ale zároveň naznačuje, kde může docházet k saturaci a kde je naopak dobré nezatížený smysl vhodně využít. Standardy v této oblasti definují různé aspekty jejich nasazení, možné problémy či rizika, které je dobré brát v potaz při tvorbě či hodnocení interakce člověka se systémy vozidla či přímo konkrétního uživatelského rozhraní.
Standardy a technické zprávy v této oblasti řeší zejména:
- očekávané funkce na základě různých parametrů,
- zavedené pozice, způsoby manipulace spojené se stereotypy,
- řešení souběhu a prioritizace informací,
- modálnost informace a jejich případné kombinace,
- metody (postupy) pro vyhodnocování kvality interakce.
Dále zavádí metodiky pro posuzování chování řidiče, a užívání daných systémů zejména z pohledu:
- bezpečnosti,
- komfortu,
- kvality (přesnosti, adekvátnosti zásahu/úkonu, rychlosti),
- porozumění.
Tyto metody jsou aplikovány většinou na klinické studie (za účasti testovaného subjektu – obvykle řidiče) či tzv. „naturalistické studie“ (jedná o pozorování) a obvykle definují paramenty konstrukce studie a vhodné metriky a nástroje na jejich realizaci a vyhodnocení. Některé z nich jsou pak zvláště významné, a proto jsou jim věnovány samostatné normativní dokumenty, jako například:
- vozidlové simulátory,
- systémy sledování pohledu (eyetracking),
- scénáře pro obecné testování HMI,
- externí HMI (zejména v kontextu budoucích autonomních vozidel).
Přehled funkcí popsaného systému
Návrh produktu zaměřený na důsledné respektování potřeb a charakteristik cílového uživatele (user centered design) je základem moderního přístupu k designovému řešení v oblasti vozidel. Základ tvoří dostatečné poznání chování uživatelů (jejich zvyky stereotypy, očekávání atd.) kvalitní analýza potřeb budoucích uživatelů, nalezení vhodných řešení a posouzení jejich kvality pokud možno objektivními metodami. Dalším krokem je pak optimalizace vedoucí k vyšší intuitivnosti, spolehlivosti a komfortu navrhovaných systémů vozidel.
Odkazy/Reference/Normy
ISO TR 12204 – Silniční vozidla – Ergonomické aspekty dopravně informačních a řídicích systémů – Úvod do integrace bezpečnostně-kritických a časově-kritických varovných signálů
ISO 12214 – Silniční vozidla – Stereotypy směrových pohybů manuálních ovládacích prvků automobilu
ISO/TS 14198:2012 (Silniční vozidla – Ergonomické aspekty dopravně informačních a řídicích systémů – Kalibrační úlohy pro metody posuzování požadavků řidiče při používání vozidlových systémů)
ISO 15008:2009 (Silniční vozidla – Ergonomické aspekty dopravně informačních a řídicích systémů – Specifikace a testovací postupy pro vizuální podobu systémů užitých uvnitř vozidla)
ISO/TR 16352 –Ergonomická hlediska sledování informací poskytovaných inteligentními dopravními systémy ve vozidle – Varovné systémy
ISO 16673 – Silniční vozidla - Ergonomická hlediska inteligentních dopravních systémů - Metody okluze k ověření odpoutání zraku při sledování informací poskytovaných systémy ve vozidle
ISO 17287:2003 (Silniční vozidla – Ergonomické aspekty dopravně informačních a řídících systémů – Postupy pro posuzování vhodnosti užívání při řízení), SAE J1139:2010 (Stereotypy směrových pohybů při ručním ovládání ovládacích prvků automobilů)
ISO TR 20545 – Inteligentní dopravní systémy – Varovné a řídicí systémy vozidla / pozemní komunikace – Zpráva o standardizaci automatizovaných řídicích systémů vozidel (RoVAS) / Asistenční systémy nad rámec kontroly řidičem