Charakteristika
Modelování dopravy slouží jako významný dopravně inženýrský nástroj pro simulaci chování dopravy při plánovaných dopravních opatřeních, určování dopadu nové výstavby či rekonstrukcí a to v makroskopickém i mikroskopickém modelu.
Jedná se zejména o tyto možnosti řešení:
- Makroskopické chování dopravy (např. zvýšení zatížení stávající sítě při výstavbě nového rezidenčního projektu,
Mikroskopické chování dopravy (např. zatížení křižovatky při výstavbě nového obchodního areálu).
Aplikovatelnost
V České republice se podobná řešení zatím používají pouze v omezeném rozsahu vůči zahraničí, nicméně do budoucna má tato metodika rozhodně významný potenciál.
Pro simulace se využívají známé SW nástroje jako je PTV VISUM, PTV VISIM, GETRAM, apod.
Umístění v hierarchii témat
Nadskupina: Řízení dopravy
Podskupiny: mikromodely, makromodely
| | Řízení dopravy | | | | |
| | | | | | |
| | | | | | |
řízení dopravy | | ovlivňování dopravy | | modelování | | správa komunikací |
| | | | | | |
řízené křižovatky | | ZPI/PDZ | | makromodely | | zimní údržba (C2X, meteo) |
liniové řízení dopravy | | PDZ meteo | | mikromodely | | monitoring stavu vozovek |
zastavení nadměrného nákladu | | | | | | |
proměnné dopravní značení | | | | | | |
Termíny a výstižné definice
zařízení na komunikaci – fyzický prvek, (detektor/aktor) umožňující sběr dopravních dat, resp. jejich interpretaci pro dopravní informace/řízení
uživatel – účastník silničního provozu, organizace využívající informace k optimalizaci své činnosti (řidiči, cestující, složky IZS, dopravní podnik, servisní organizace, apod.)
poskytovatel služby – subjekt zajišťující provoz systému řízení dopravy
poskytovatel infrastruktury – subjekt zajišťující sběr / interpretaci dat na infrastruktuře
servisní organizace – subjekt zodpovědný za provoz zařízení (DIŘC, zařízení na komunikaci)
Popis řešené problematiky na vysoké úrovni (ne popis řešení)
SW nástroje pro modelování chování dopravy, vozidla, MHD, pěší, apod.
Tyto simulační nástroje jsou v současné době schopné věrně simulovat pohyb a chování různých dopravních prostředků, včetně MHD a pěších.
Prakticky lze využít například pro:
- Stanovení účinků obchvatů měst
- Stanovení chování při přestavbě neřízení na okružní či SSZ křižovatku
Je však vždy nutné zmínit, že věrohodnost provedené simulace a výstupů této simulace je zásadně závislá na vstupech do tohoto modelu, pokud tedy posuzujeme plánovanou stavbu, je nutné mít k dispozici výhledové intenzity dopravy na předepsanou budoucí vývojovou variantu.
Ukázka video výstupu ze simulace v programu PTV Vision.

Architektura popisovaného řešení
Architekturu v rámci popisu řešení simulačních nástrojů nelze přesně stanovit.
Z tohoto pohledu lze pouze popsat jednotlivé prvky, které v rámci řešení simulace do procesu vstupují a v rámci něj figurují:
- Zadavatel, klient: investor, jehož požadavkem je sledovat dopad zamýšleného záměru řešení dopravní situace, ještě před realizací samotné stavby či ještě dříve ve fázi přípravy zadání pro vypracování projektové dokumentace
- Zhotovitel: zpracovatel disponující příslušným SW nástrojem, který má za úkol vypracovat tuto simulaci
- Vstupní data: kromě samotného stavebního návrhu na zamýšlené řešení, které musí SW nástroj zohlednit, je zásadním zdrojem vstupních dat dopravněinženýrský podklad o budoucím chování dopravy (intenzity, pentlogram na křižovatce, pěší vazby a počty osob, počet spojů MHD, apod.).
- SW simulační nástroj: již bylo zmíněno výše, že existuje celá řada SW simulačních nástrojů, v České republice se využívá zejména PTV Vision od německého výrobce, který je na české podmínky nejlépe adaptovaný.
- Výstupy ze SW simulace: nejdůležitější výstup, který zajímá investora a v mnoha případech i širokou veřejnost, typicky jsou výstupem datové hodnoty parametrů chování dopravy (intenzity, hustota, počet zastavení, rychlost, cestovní doba, emise , apod.) a zároveň SW generuje i vizuální video výstup , kde lze z různých pozic a poloh ledovat chování dopravy v budoucnu v čase, což umožní i laické veřejnosti sledovat, jak zamýšlená stavba ovlivní dopravní situaci.
Přehled funkcí popsaného systému
Makrosimulační a mikrosimulační nástroje jsou popsány v kapitole výše, včetně popisu funkce jednotlivých komponent systému.
Odkazy/Reference/Normy
Jedná se o specificky zaměřenou problematiku, kterou popisuje velmi malé množství standardů v rámci WG.
Jedná se o normu ISO 16786: Inteligentní dopravní systémy – Využití simulačních modelů pro vyhodnocení dopravních řídicích systémů – Vstupní parametry a šablony reportů pro simulaci systémů řízení dopravními signály
Tato norma je zaměřena na konkrétní využití SW nástroje a to na vyhodnocení různých systémů řízení dopravy dodávaných různými uchazeči tendru ve fázi hodnocení nabídek.