Charakteristika
Řízení dopravy je funkcionalita představující soubor subsystémů skupiny „Řízení dopravy“, které direktivně ovlivňují účastníky silničního provozu signály, symboly a dalšími povinnými znaky, které mají ze zákona účastníci povinnost respektovat.
Jedná se zejména o tyto subsystémy:
- Řízené SSZ křižovatky,
- Liniové řízení dopravy, LŘD (stacionární, mobilní),
- Proměnné PDZ (zákazové, příkazové),
- Aplikace zastavení nadměrného vozidla.
Aplikovatelnost
V České republice jsou v provozu v mnoha městech SSZ řízené křižovatky v různých fázích inteligentního řízení, od pevných signálních plánů po sofistikované systémy řízení oblasti (např. Praha – Smíchov).
Systémy LŘD jsou instalovány zejména na dálniční síti (např. D1, D0) a další se připravují.
Proměnné PDZ jsou v provozu zejména na úsecích a v místech, kde je nutné dopravu v případě mimořádných událostí přesměrovat (křižovatky před tunely, apod.).
Aplikace zastavení nadměrného nákladu jsou instalovány převážně v dostatečném předstihu před příjezdy k tunelům z důvodu včasného zastavení detekovaného vozidla s výškou přesahující povolený limit z důvodu zabránění poškození technologie tunelu.
Umístění v hierarchii témat
Nadskupina: Řízení dopravy
Podskupiny: řízené křižovatky, liniové řízení dopravy, zastavení nadměrného nákladu, proměnné dopravní značení
| | Řízení dopravy | | | | |
| | | | | | |
| | | | | | |
řízení dopravy | | ovlivňování dopravy | | modelování | | správa komunikací |
| | | | | | |
řízené křižovatky | | ZPI/PDZ | | makromodely | | zimní údržba (C2X, meteo) |
liniové řízení dopravy | | PDZ meteo | | mikromodely | | monitoring stavu vozovek |
zastavení nadměrného nákladu | | | | | | |
proměnné dopravní značení | | | | | | |
Termíny a výstižné definice
zařízení na komunikaci – fyzický prvek, (detektor/aktor) umožňující sběr dopravních dat, resp. jejich interpretaci pro dopravní informace/řízení
uživatel – účastník silničního provozu, organizace využívající informace k optimalizaci své činnosti (řidiči, cestující, složky IZS, dopravní podnik, servisní organizace, apod.)
poskytovatel služby – subjekt zajišťující provoz systému řízení dopravy
poskytovatel infrastruktury – subjekt zajišťující sběr / interpretaci dat na infrastruktuře
servisní organizace – subjekt zodpovědný za provoz zařízení (DIŘC, zařízení na komunikaci)
ZPI – zařízení pro provozní informace
PDZ – proměnné dopravní značení
SSZ – světlené signalizační zařízení
Popis řešené problematiky na vysoké úrovni (ne popis řešení)
Uživatel je přímo ovlivňován systémy pro řízení dopravy.
Tyto systémy jsou instalovány na silniční síti a umožňují ovlivňovat direktivně účastníka provozu, na základě povelů, které vznikají lokálně (řadič, lokální řídicí systém) nebo vzdálenou správou povely či volbou scénářů (z řídicího centra na základě automatické volby scénářů nebo povely dispečera).
Architektura popisovaného řešení
Architekturu systému lze popsat v několika úrovňové struktuře:
- Nejvyšší taktická úroveň: ovládání zařízení na komunikaci z Dopravního centra (jedná se o NDIC nebo oblastní dopravní centrum, které poveluje zařízení na komunikaci s ohledem na globální dopravní situaci)
- Lokální řídicí úroveň: lokální řídicí prvek, který je součástí zařízení na komunikaci, většinou funguje automaticky na základě vyhodnocení nasbíraných dat (např. řadič SSZ, lokální počítač LŘD, lokální počítač u PDZ)
- Aktor – akční prvek na komunikaci pro řízení provozu (signály SSZ, PDZ).
Přehled funkcí popsaného systému
Systémy řízení dopravy lze funkčně popsat v členění na jednotlivé aplikace, které řízení realizují:
- Řízení prostřednictvím SSZ: řízené křižovatky jsou jedním z nejvíce bezpečných způsobů řízení uzlu. Je možné rozpoznávat různě sofistikované systémy řízení, od lokálního řízení pevnými plány, před dynamické řízení a koordinované tahy, až po oblastní řízení SSZ z nadřazené úrovně, kdy jednotlivé SSZ jsou řízení z nadřazené řídicí ústředny volbou dopravních scénářů s ohledem na aktuální dopravní situaci
- Liniové řízení dopravy LŘD: sofistikovaný systém řízení používají zejména na dálniční síti na dopravně exponovaných vytížených tazích u velkých měst, v ČR je takto řízena D1 do Prahy a D0 kolem Prahy, další úseky jsou v přípravě, principiálně se jedná o systém proměnných dopravních značek, který vhodnou volbou rychlosti
- Proměnné dopravní značky: na komunikacích se vyskytují místa a úseky, kde je nutné v mimořádných případech dopravu přesměrovat na objízdné trasy. Jedná se převážně o lokality před tunely, kdy je nutné v případě uzávěry vozidla převést na objízdnou trasu. Využívají se pro tento účel primárně lamelové PDZ s překlopením navádění a zobrazením příkazové značky. Další aplikací jsou PDZ pro zákaz vjezdu nákladním vozidlům, které zamezují vjezd nákladních vozidel na nesjízdné úseky během zimních období
- Zamezení vjezdu nadměrným nákladům: jedná se o soubor systémových opatření před vjezdy do míst na komunikaci s výškovým omezením podjezdné výšky. Systémy jsou umístěny zejména před vjezdy do tunelů, připravují se rovněž pilotní projekty signalizace a zamezení vjezdu nadměrných vozidel do podjezdů s tramvajovou trakcí, kde je výška snížena. Principielně se jedná se senzorickou část automatické detekce nadměrného nákladu a ovládané PDZ, které automaticky zastaví detekované vozidlo a odkloní ho na objízdnou trasu.


Obrázek 1: Příklad provedení PDZ pro akci ŘSD „Silnice I/10 Tanvald – Harrachov“ (zdroj: ALMAPRO, s.r.o.)
Odkazy/Reference/Normy
Rozsah tohoto hesla je velmi obsáhlý, tuto problematiku popisuje mnoho norem, mezi nejzásadnější lze zařadit: - ISO 10711: Interface Protocol and Message Set Definition between Traffic Signal Controllers and Detectors
- ISO 15784: skupina norem Data exchange involving roadside modules communication
- ISO 14827: skupina norem Transport Information and control systems -- Data interfaces between centres for transport information and control systems
Dále je nutné zmínit normy zaměřené na komunikaci mezi centrem a zařízením na komunikaci: - Normy řady ISO 20684 „Roadside modules data interface“
|