Terminologie

SE Specification

sada specifikací pro instalaci, výběr, chod a smazání aplikací v zabezpečeném prvku

set of specifications designed to Install, select, process and delete Applications in the SE

Aplikační oblast: Veřejná doprava osob
Souvisící normy: CEN ISO TR 24014-3
Terminologie

link – Transmodel

orientovaný prostorový 1rozměrný objekt s ohledem na celkový popis sítě, popisující spojení mezi dvěma BODY

an oriented spatial object of dimension 1 with view to the overall description of a network, describing a connection between two POINTs

Aplikační oblast: Veřejná doprava osob
Souvisící normy: CEN TR 16427, CEN TS 16614-1
Terminologie

infrastructure link (Infrastructure Network MODEL)

nadtyp, který zahrnuje všechny SPOJE fyzické sítě (např. ŽELEZNIČNÍ PRVEK)

a super-type including all LINKs of the physical network (e.g. RAILWAY ELEMENT)

Aplikační oblast: Veřejná doprava osob
Souvisící normy: CEN TS 16614-1
Terminologie

link in link sequence (Generic Point & Link Sequence MODEL)

pořadí SPOJE v POSLOUPNOSTI SPOJŮ, ke kterým patří

the order of a LINK in a LINK SEQUENCE to which it belongs

Aplikační oblast: Veřejná doprava osob
Souvisící normy: CEN TS 16614-1
Terminologie

coupled journey – Transmodel

jízda provozovaná vlakem složeným ze dvou nebo více vozidlových jízd spojených spolu po celý jízdní diagram POZNÁMKA 1 k heslu Spojená jízda může být vnímána jako jediná vozidlová jízda.

a complete journey operated by a coupled train, composed of two or more VEHICLE JOURNEYs remaining coupled together all along a JOURNEY PATTERN
NOTE A COUPLED JOURNEY may be viewed as a single VEHICLE JOURNEY.

Aplikační oblast: Veřejná doprava osob
Souvisící normy: CEN TR 16427
Terminologie

path link – IFOPT

spojení mezi dvěma zastávkovými místy, prostory zastávkového místa, body zájmu nebo cestovními uzly, které reprezentují dílčí krok v případných trasách pěších, cyklistů nebo dalších cestujících, kteří necestující vozidly mezi nebo v rámci místa

a link between any two STOP PLACES, STOP PLACE SPACES (that is, ACCESS SPACES or QUAYS or BOARDING POSITIONS), POINTS OF INTEREST or PATH JUNCTIONS that represents a step in a possible route for pedestrians, cyclists or other out of vehicle passengers within or between a PLACE
NOTE A STOP PATH LINK is used within a STOP PLACE and may have further properties and attributes derived from its relationship with the STOP PLACE. An ACCESS PATH LINK is used outside a STOP PLACE. It is possible but not mandatory that a PATH LINK projects onto a more detailed set of infrastructure or mapping links that plot the spatial course, allowing it to be represented on maps and to tracking systems.

Aplikační oblast: Veřejná doprava osob
Souvisící normy: CEN TR 16427
Terminologie

route link (Route MODEL)

orientovaný spoj mezi dvěma BODY TRASY, který umožňuje stanovení jediné cesty v rámci sítě

an oriented link between two ROUTE POINTs allowing the definition of a unique path through the network

Aplikační oblast: Veřejná doprava osob
Souvisící normy: CEN TS 16614-1
Terminologie

common section (Generic Point & Link MODEL)

část veřejné dopravní sítě, kde vedou TRASY několika DIAGRAMŮ JÍZD paralelně, a kde může být plánována synchronizace a kontrola SLUŽEBNÍCH JÍZD s ohledem na běžně používané SPOJE a ZASTÁVKOVÉ BODY; SPOLEČNÉ ÚSEKY jsou definovány libovolně a nemusí zahrnovat celkovou délku topologicky seskupených úseků

a part of a public transport network where the ROUTEs of several JOURNEY PATTERNs are going in parallel and where the synchronisation of SERVICE JOURNEYs may be planned and controlled with respect to commonly used LINKs and STOP POINTs; COMMON SECTIONs are defined arbitrarily and need not cover the total lengths of topologically bundled sections

Aplikační oblast: Veřejná doprava osob
Souvisící normy: CEN TS 16614-1
Terminologie

Urban Traffic Management Control

Aplikační oblast: Veřejná doprava osob
Souvisící normy: CEN TS 16614-1
Terminologie

data administrator – IFOPT

organizace odpovědná za správu specifického typu dat POZNÁMKA 1 k heslu Může se jednat například o data topografického místa, bodu zájmu, zastávkového místa nebo zastávkového bodu v jedné nebo více administrativních oblastech. POZNÁMKA 2 k heslu Správa může být rozdělena mezi mnoho různých správců dat, kdy každý z nich ponese odpovědnost za určitou oblast dat. Správce dat může odpovídat…

organisation responsible for managing data of a specific type, for example TOPOGRAPHICAL PLACE, POINT OF INTEREST, STOP PLACE and STOP POINT data in one or more ADMINISTRATIVE AREAs
NOTE 1 to entry: Administration may be decentralised to many different DATA ADMINISTRATORs, each with responsibility for data of a particular scope. A DATA ADMINISTRATOR may correspond to an ORGANISATIONAL UNIT or may be an external body such as a Local Authority or responsible organisation.
NOTE 2 to entry: Within a physical STOP PLACE, different DATA ADMINISTRATORS may be responsible for all or just some of the data, for example different modes may be managed by different administrators.
NOTE 3 to entry: Different DATA ADMINISTRATORs may be responsible for different data processing roles such as gathering, aggregating or distributing the data depending on their DATA ADMINISTRATION ROLE. The role of data administrator may be procured by the responsible organisation from a contractor.
NOTE 4 to entry: Each DATA ADMINISTRATOR will use a known NAMESPACE for issuing identifiers.

Aplikační oblast: Veřejná doprava osob
Souvisící normy: EN 28701
Terminologie

administrative zone (Generic Organisation MODEL)

oblast okresu, kraje, města, obce nebo jiné oblasti, v níž určitá ORGANIZACE má ROLI ODPOVĚDNOSTI

the area of a district, a region, a city, a municipality, or other area with which an ORGANIZATION has a RESPONSIBILITY ROLE

Aplikační oblast: Veřejná doprava osob
Souvisící normy: CEN TS 16614-1
Terminologie

authority (Transport Organisations MODEL)

organizace, pod kterou spadá odpovědnost za organizaci služby veřejné dopravy v určité oblasti

the organisation under which the responsibility of organising the transport service in a certain area is placed

Aplikační oblast: Veřejná doprava osob
Souvisící normy: CEN TS 16614-1
Terminologie

coupled journey (Coupled Journey MODEL)

celková jízda provozovaná vlakem složeným ze dvou nebo více JÍZD VOZIDLA spřažených dohromady po celý JÍZDNÍ DIAGRAM; SPŘAŽENÁ JÍZDA může být vnímána jako jediná JÍZDA VOZIDLA

a complete journey operated by a coupled train, composed of two or more VEHICLE JOURNEYs remaining coupled together all along a JOURNEY PATTERN; A COUPLED JOURNEY may be viewed as a single VEHICLE JOURNEY

Aplikační oblast: Veřejná doprava osob
Souvisící normy: CEN TS 16614-1
Terminologie

default service journey run time (Time Demand Times MODEL)

čas potřebný pro přejetí ČASOVÉHO SPOJE v průběhu OBSLUŽNÉ JÍZDY pro konkrétní TYP ČASOVÉ ŽÁDOSTI; tento čas může nahradit ČAS DIAGRAMU JÍZDY nebo DOBA JÍZDY VOZIDLA, pokud existují

the default time taken by a vehicle to traverse a TIMING LINK during a SERVICE JOURNEY, for a specified TIME DEMAND TYPE; this time may be superseded by the JOURNEY PATTERN RUN TIME or VEHICLE JOURNEY RUN TIME if these exist

Aplikační oblast: Veřejná doprava osob
Souvisící normy: CEN TS 16614-1
Terminologie

default dead run run time (Time Demand Times MODEL)

čas potřebný pro přejetí ČASOVÉHO SPOJE v průběhu SLUŽEBNÍ JÍZDY pro konkrétní TYP ČASOVÉ ŽÁDOSTI; tento čas může nahradit ČAS DIAGRAMU JÍZDY nebo DOBA JÍZDY VOZIDLA, pokud existují

the time taken to traverse a TIMING LINK during a DEAD RUN, for a specified TIME DEMAND TYPE; this time may be superseded by the JOURNEY PATTERN RUN TIME or VEHICLE JOURNEY RUN TIME if these exist

Aplikační oblast: Veřejná doprava osob
Souvisící normy: CEN TS 16614-1
Terminologie

default connection end (Service Connection MODEL)

jeden z konců STANDARDNÍHO PŘÍPOJE

one end of a DEFAULT CONNECTION

Aplikační oblast: Veřejná doprava osob
Souvisící normy: CEN TS 16614-1
Terminologie

default interchange (Interchange MODEL)

hodnotový ukazatel stanovící přijatelnou dobu (běžnou a maximální) pro PŘESTUP mezi dvěma PLÁNOVANÝMI ZASTÁVKOVÝMI BODY; tento parametr se užije ke kontrole, zda různé dvě JÍZDY VOZIDLA obsluhující mezi těmito body mohou na sebe navazovat

a quality parameter fixing the acceptable duration (standard and maximum) for an INTERCHANGE to be planned between two SCHEDULED STOP POINTs; this parameter will be used to control whether any two VEHICLE JOURNEYs serving those points may be in connection

Aplikační oblast: Veřejná doprava osob
Souvisící normy: CEN TS 16614-1
Terminologie

default connection (Service Connection MODEL)

fyzická (prostorová) možnost pro cestující přestoupit z jednoho veřejného dopravního prostředku na jiný, aby mohli pokračovat v jízdě; stanoví časy pro přestup z jednoho druhu dopravního prostředku na jiný v oblasti nebo na národní úrovni stanovené TOPOGRAFICKÝM MÍSTEM, ZASTÁVKOVOU OBLASTÍ nebo PRVKEM STANOVIŠTĚ; může být omezen na určitý DRUH DOPRAVY nebo PROVOZOVATELE nebo platit pouze v…

the physical (spatial) possibility for a passenger to change from one public transport vehicle to another to continue the trip
NOTE It specifies default times to be used to change from one mode of transport to another at an area or national level as specified by a TOPOGRAPHIC PLACE, STOP AREA or SITE ELEMENT. It may be restricted to a specific MODE or OPERATOR or only apply in a particular direction of transfer, e.g. bus to rail may have a different time for rail to bus.

Aplikační oblast: Veřejná doprava osob
Souvisící normy: CEN TS 16614-1
Terminologie

passenger accessibility assessment – IFOPT

kategorizace charakteristik přístupnosti pro cestující označující jejich požadavky na přístupnost POZNÁMKA 1 k heslu Typ osobní schopnosti přístupu odpovídá jednomu nebo více omezením přístupnosti a umožňuje výpočet trasy pro cestující s omezenou mobilitou. PŘÍKLAD Invalidní vozík, neexistence výtahů nebo eskalátorů. Vozíčkáře nelze navádět na schody nebo výtahy; požadavky zrakově nebo sluchově…

categorisation of the ACCESSIBILITY characteristics of a PASSENGER to indicate their requirements for ACCESSIBILITY
NOTE For example that are unable to navigate stairs, or lifts, or have visual or auditory impairments. PASSENGER ACCESSIBILITY TYPE corresponds to one or more ACCESSIBILITY LIMITATIONS, allowing the computation of paths for passengers with constrained mobility.
EXAMPLE Wheelchair, no lifts, no stairs.

Aplikační oblast: Veřejná doprava osob
Souvisící normy: CEN TS 15531-5
Terminologie

site (Site MODEL)

druh MÍSTA jako je ZASTÁVKOVÉ MÍSTO, BOD ZÁJMU nebo ADRESA, do kterých může chtít cestující cestovat; STANOVIŠTĚ může mít vyhrazené VSTUPY, které představují nejlepší bod přístupu podle různých UŽIVATELSKÝCH POTŘEB

a type of PLACE, such as a STOP PLACE, POINT OF INTEREST or ADDRESS, to which passengers may wish to travel
NOTE A SITE can have designated ENTRANCEs that represent the available points of access for different USER NEEDs.

Aplikační oblast: Veřejná doprava osob
Souvisící normy: CEN TS 16614-1
Terminologie

facility condition – SIRI

specifický stav technického prostředku, který popisuje jeho stav a dostupnost

particular mode of being of a facility; describing its state and availability

Aplikační oblast: Veřejná doprava osob
Souvisící normy: CEN TS 15531-4
Terminologie

Automatic Vehicle Monitoring System

systém palubního zařízení ve vozidle veřejné dopravy osob (autobus, trolejbus a tramvaj) komunikující s řídicím centrem POZNÁMKA 1 k heslu Systém monitoruje polohu vozidel veřejné dopravy v provozu a podporuje pomocné systémy, automatické informační systémy, systémy výběru jízdného a pomocné systémy údržby.

enables actualisation of the vehicle route to be displayed on the IVMS should any change in route occur during the ride

Aplikační oblast: Veřejná doprava osob
Souvisící normy: CEN TS 15504
Terminologie

AVL System

Aplikační oblast: Veřejná doprava osob
Souvisící normy: CEN TS 16614-1
Terminologie

payment application scheme

kartové společnosti, které tvoří soubor provozních předpisů v tomto odvětví, jehož prostřednictvím nabyvatelé i vydavatelé umožňují koordinaci mezi obchodníky a držiteli karet Poznámka 1 k heslu Systémy platebních aplikací mohou mít mezinárodní působnost (VISA, MasterCard, JCB Intl) nebo lokální (ZKA, GIE Carte Bancaire).

payment brands that establish industry operating regulations for acquirers and issuers to facilitate coordination with merchants and cardholders
NOTE 1 to entry: Payment application schemes can have international scope (VISA, MasterCard, JCB Intl) or a domestic one (ZKA, GIE Carte Bancaire).

Aplikační oblast: Veřejná doprava osob
Souvisící normy: ISO 14806
Terminologie

non-continuous location system

systém, který detekuje průjezd vozidla specificky vybavenými body (speciálními detektory/majáky); tento systém nemá informace o poloze mezi dvěma sousedními, takto vybavenými body POZNÁMKA 1 k heslu Opakem je systém s průběžným sledováním polohy vozidel, který umožňuje v kterýkoliv okamžik určit polohu vozidla.

contrary to a continuous location system which allows to get the location of the vehicle at any time if necessary, a non continuous location system is a system which can only detect the passage of a vehicle at some specially equipped points (equipped with special detectors for example) and which knows nothing about the location of the vehicle between two such points

Aplikační oblast: Veřejná doprava osob
Souvisící normy: ENV 13998
Terminologie

topographical data system – IFOPT

rozšířený místopisný seznam míst v zeměpisné oblasti zaznamenaný konzistentním způsobem tak, aby byl vhodný k použití v různých kontextech služeb pro zákazníky POZNÁMKA 1 k heslu Obsahuje asociace představující topografické vztahy, jako je hierarchie, přilehlost.

extended Gazetteer of PLACEs within a geographical area labelled in a consistent manner so as to be suitable for use in different contexts in customer facing services
NOTE 1 to entry: Will include associations representing topographical relationships such as hierarchy, adjacency.

Aplikační oblast: Veřejná doprava osob
Souvisící normy: EN 28701
Terminologie

application template

technická předloha specifikace aplikace pro implementaci

technical master of the Application Specification for implementation

Aplikační oblast: Veřejná doprava osob
Souvisící normy: CEN ISO TR 24014-1
Terminologie

product template

předem definovaný vzor specifikace produktu pro vytváření produktů POZNÁMKA 1 k heslu Šablona produktu je označena jednoznačným identifikačním kódem.

technical master of the Product Specification for creating Products
NOTE The Product Template is identified by a unique identifier.

Aplikační oblast: Veřejná doprava osob
Souvisící normy: CEN ISO TR 24014-1
Terminologie

template vehicle journey (Vehicle Journey MODEL)

opakující se JÍZDA VOZIDLA, pro kterou byla stanovena frekvence, buď jako SKUPINA INTERVALOVÝCH JÍZD (např. každých 20 minut) nebo SKUPINA RYTMICKÝCH JÍZD (např. v 15, 27, 40 minut po celé hodině); může tedy představovat mnohonásobné jízdy

a repeating VEHICLE JOURNEY for which a frequency has been specified, either as a HEADWAY JOURNEY GROUP (e.g. every 20 minutes) or a RHYTHMICAL JOURNEY GROUP (e.g. at 15, 27 and 40 minutes past the hour); it may thus represent multiple journeys

Aplikační oblast: Veřejná doprava osob
Souvisící normy: CEN TS 16614-1
Terminologie

template service journey (Service Journey MODEL)

ŠABLONOVÁ JÍZDA VOZIDLA přepravující cestující; ŠABLONOVÁ JÍZDA VOZIDLA může představovat mnohonásobné jízdy

a passenger carrying TEMPLATE SERVICE JOURNEY; as TEMPLATE SERVICE JOURNEY, it may represent multiple journeys

Aplikační oblast: Veřejná doprava osob
Souvisící normy: CEN TS 16614-1

Výběr podle typu

Výběr podle aplikačních oblastí